Afbeelding
Stadsfotograaf Breda

Station Breda in cijfers: 144,5 miljoen euro, 57.000 reizigers per dag en ...

Economie

BREDA - Breda heeft het eerste station van Nederland dat wonen, werken en reizen onder een dak heeft. Het station, dat officieel gewoon station Breda heet, is in iets meer dan vier jaar uit de grond gestapt. 144,5 miljoen kostte het, goed voor 57000 treinreizigers per dag in 2020. Het station in cijfers.

Station Breda heeft:
7 sporen waaronder 4 HSL-shuttles
1 busperron met ruimte voor 20 bussen
Een toegenomen reizigerscapaciteit van 27.000 reizigers per dag naar 57.000 per dag in 2020.
38.000 busreizigers per dag in 2020
147 appartementen
20.000 vierkante meter kantoorruimte, onder meer voor BDO en de Belastingdienst
9000 vierkante meter commerciële ruimte, met onder meer de AHtoGo, Bruna en Starbucks.
Twee bewaakte en twee onbewaakte fietsenstallingen voor in totaal zo’n 6000 fietsen
Parkeerdek voor 720 auto’s

Bouwfeiten:
2,2 miljoen bakstenen
2000 heipalen
Op het hoogtepunt van de bouw dagelijks 500 man aan het werk
Een tijdelijke voetgangersbrug van 116 meter lang zorgde totvoor 2016 voor de verbinding tussen de sporen.

Financiën:
De oorspronkelijke opdracht aan de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks bedroeg 132 miljoen euro. Vanwege meerkosten zijn NS Stations, gemeente Breda en ProRail in de zomer van 2015 met de bouwcombinatie een schikking overeengekomen over een extra bijdrage van 12,5 miljoen euro. De meerkosten kwamen onder meer voort uit aanpassingen in het logistieke proces en het aanpassen van de heiwerkzaamheden.

Betrokken partijen:
NS Stations, ProRail en gemeente Breda zijn de opdrachtgevers
Bouwcombinatie Ballast-Nedam/Hurks
Financiering: NS Stations, Gemeente Breda, ministerie van Infrastructuur en Milieu (via ProRail) en de provincie Noord-Brabant

Belangrijke data:
2002 intentieovereenkomst NS en de gemeente Breda
2008/2009 realisatie ruwbouw reizigerstunnel
30 mei 2012 officiële starthandeling in het bijzijn van minister Schultz  
2 november 2013 Hoogste punt bereikt: 23,8 meter
6 september 2014 ingebruikname Belcrumzijde
23 september 2015 Noord- en zuidkant met elkaar verbonden
29 juli 2016 oplevering station Breda
8 september 2016 officiële opening in het bijzijn van staatssecretaris Sharon Dijksma