De intocht van Sinterklaas, 14 november 2015
De intocht van Sinterklaas, 14 november 2015 Stadsfotograaf Breda

DataminingBreda: Bredase Sint koopt in binnenstad én last minute

Economie

BREDA - Bredanaars shoppen hun Sinterklaascadeaus vooral bij fysieke winkels in de stad. Slechts 19 procent laat de Sint voornamelijk online inkopen. Dit blijkt uit cijfers van DataminingBreda dat een Sint- en kerst-enquête uitzette onder zijn respondenten.

Bredanaars houden meer van winkelen in de stad dan van online shoppen. Althans, tijdens de Sinterklaas en Kerstperiode. Bijna zeventig procent van de Sinterklaasvierders gaat de winkels in voor zijn inkopen, tegenover 19 procent die zijn cadeaus vooral online koopt. Tien procent maakt er een mix van, van online en straatwinkels.

Opvallende cijfers, gezien de toenemende online verkopen van de afgelopen jaren en de topdrukte bij de bezorgbedrijven de afgelopen week. Die lieten zien dat ze door de Sinterklaasdrukte de pakketten deze week later dan verwacht bezorgen.

Juist door die vertraging wordt het alleen maar nóg drukker merkt Kora Groenewegen, bedrijfsleidster van boekhandel Libris Buitelaar op de Grote Markt. “Mensen besloten afgelopen week om geen risico te nemen. Ze kwamen rechtstreeks naar de winkel om hun kadootje te kopen. Of ze belden eerst, om te checken of we de boeken die ze zoeken op voorraad hebben”, zag Groenewegen.

Dan moest het wel droog zijn. De afgelopen week regende het veel, waardoor mensen binnenbleven. Voor even dan tot het droog werd, want we hebben nog maar een paar dagen om de inkopen te doen. Opschieten dus.

Last minute inkopen
We stellen sowieso uit met onze Sintinkopen tot deze laatste week vóór 5 december. Ruim één derde begint pas in de laatste week, acht procent wacht zelfs tot één of twee dagen voor de Sinterklaasviering met hun inkopen.

En dan het liefst ’s avonds en op zondag, merkt Saskia van der Eijk, eigenaar van woon- en kledingwinkel Lila. “Mensen hebben doordeweeks steeds minder tijd. Ze stonden al onder druk van het werk en het gezin, maar nu wordt ook van ze verwacht dat ze snel op alles reageren”, merkt Van der Eijk. “Daardoor houden ze minder tijd over om even rustig te winkelen.” Reden voor van der Eijk om sinds kort op zondag open te gaan. Haar beeld werd tot nu toe bevestigd. “Het was topdruk afgelopen zondag.”

Wil je ook wat te zeggen hebben over jezelf en je omgeving in het Bredase nieuws? Meld je aan op DataminingBreda

Over DataminingBreda
DataminingBreda is de journalistieke crowdsourcer. Het maakt nieuws met gegevens die jij over jezelf en je omgeving verstrekt. De resultaten publiceren we op BredaVandaag waar alle deelnemers een link van ontvangen. Met jouw stem, jouw gedachten, ervaringen en observaties kunnen we verhalen maken. Hoe meer mensen meedoen, hoe steviger het nieuws, hoe meer zeggenschap je krijgt. Meld je aan als vast pannellid en ontvang als dank 5 blinkende zoetwaterparels in de post!