Geen verkeerslichten op zaterdagmiddag bij de Emerparklaan. Resultaat: chaos op de weg. foto Jeroen Thoolen
Geen verkeerslichten op zaterdagmiddag bij de Emerparklaan. Resultaat: chaos op de weg. foto Jeroen Thoolen

Lokfilmpjes om automobilisten tot andere rijroutes te verleiden

Economie

BREDA - Het heet 076verkeersonderzoek, maar het zou eigenlijk 076gedragsonderzoek hebben kunnen heten. Het onderzoek dat Breda de afgelopen twee maanden heeft gedaan naar het verkeersgedrag rond de noordelijke rondweg. Doel? “Zorgen dat mensen zo snel mogelijk van A naar B kunnen komen”, vertelt wethouder Boaz Adank.

Dat blijkt minder makkelijk dan gedacht. De knelpunten die er zijn, zijn niet simpel op te lossen door maar meer asfalt neer te leggen, weet ook de VVD-wethouder. “Kijk naar de noordelijke rondweg, daar is niet veel ruimte meer.”

De oplossingen moeten daarom in een andere hoek gezocht worden. In dit geval in de beïnvloeding van gedrag. De deelnemers aan het laatste onderzoek hebben daarom inmiddels allemaal een mail gehad met daarin een alternatieve reisroute. “Met daarin een link naar een video die die route laat zien”, vertelt Van Veggel.

Het verkeersgedrag blijkt gewoontegedrag. Zo gaan veel automobilisten vanaf de noordelijke rondweg over de Konijnenberg-Belcrumweg naar het centrum. “Terwijl de Lunetstraat een beter alternatief is, omdat daar ook de busstrook is aangepast.” Dat ingesleten gedrag veranderen is lastig. Van Veggel: “Vergelijk het met goede voornemens aan het begin van het jaar, dat doet ook maar tien procent.”

Het gedrag van automobilisten, fietsers en busreizigers is in dit onderzoek geregistreerd. “Daarmee kunnen we ook de voorkeursroutes van fietsers zien”, zegt collega verkeerskundige Rob Temme. “Zoals olifantenpaadjes die we daardoor zagen. Op basis daarvan kun je ervoor kiezen routes te verbeteren of die paadjes te faciliteren.”   

Adank: “Je wil dat de juiste routes de voorkeursroutes zijn. Het is goed dat er vaak veel alternatieven zijn, maar je wil niet dat die door een woonwijk gaan”, zegt hij over autoverkeer dat van A naar B gaat.

Wethouder en verkeerskundigen kijken verder dan alleen wegen. Vandaar ook de beïnvloeding van het gedrag. “We hadden bijvoorbeeld verwacht dat woensdag een rustigere dag zou zijn, maar het blijkt dat dit juist de drukste dag is”, vertelt Van Veggel. Vermoedelijke oorzaak? “Ouders die hun kinderen naar school brengen met de auto omdat ze ‘s middags naar een sportclub verder weg moeten.”

Dat zou tot onorthodoxe maatregelen kunnen leiden. “Een hockeyveld in de Haagse Beemden? Misschien wel”, gaat Van Veggel op een suggestie in. “Een paar jaar geleden was zo’n gedachte als verkeerskundige ondenkbaar”, vertelt hij. Adank: “Maar we moeten wel. Je kunt niet altijd meer asfalt aanleggen.”  

Breda is gedwongen na te denken over mobiliteit, benadrukt Temme. “Over een aantal jaar hebben we tienduizend woningen extra in Breda, dat betekent 60.000 autobewegingen per dag extra. Dat is net zoveel als er nu over de noordelijke rondweg gaat.”