Afbeelding
Foto: Addo Sprangers

'Lobby voor directe treinverbinding met Düsseldorf niet gestruikeld'

Door: Peter Houtepen Economie

BREDA - De lobby van de gemeente Breda om een directe treinverbinding tussen Düsseldorf en Breda te realiseren is niet gestruikeld. Dat meldt het college van burgemeester en wethouders in antwoord op vragen van raadslid Hilrieke Nauta van GroenLinks.

De ambitie om te komen tot een rechtstreekse verbinding met Düsseldorf is volgens het gemeentebestuur nog steeds aanwezig. "De verbinding kan echter niet op korte termijn worden gerealiseerd, omdat er zeker tot 2025 op het spoor geen ruimte is voor zo'n doorgaande internationale trein", aldus het college.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (lenW) werkt samen met ProRail in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) aan maatregelen op de Brabantroute om de capaciteit te vergroten. Hierdoor moet het onder meer mogelijk worden om het aantal intercity's tussen Breda en Eindhoven te verdubbelen van twee naar vier keer per uur.

Ook aan Duitse kant is op een bepaald traject spoorverdubbeling nodig om een versnelling in de treindienst aan te kunnen brengen. Hierover is nog geen besluit genomen. Pas als deze maatregelen zijn gerealiseerd, zal een snelle doorgaande internationale intercityverbinding tussen Den Haag en Eindhoven mogelijk zijn.

De aankondiging van de staatssecretaris dat vanaf 2025 een internationale trein tussen Eindhoven en Düsseldorf gaat rijden moet volgens de gemeente Breda worden gezien als een eerste stap. "Deze oplossing maakt gebruik van de bestaande krappe capaciteit op het spoor in Duitsland, waarbij de huidige intercity Eindhoven-Venlo en de Duitse treindienst van Venlo naar Düsseldorf worden geïntegreerd tot één directe trein. Denkbaar is dat er nog enkele tussenstappen moeten worden gezet."