CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com (vooraan tweede van links) bij de presentatie van de Formule 1-race van Zandvoort.
CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com (vooraan tweede van links) bij de presentatie van de Formule 1-race van Zandvoort. Foto: Lewis

Honderdduizenden F1-fans krijgen appjes via CM.com over F1 Zandvoort

Door: Wijnand Nijs Economie

BREDA - Als volgend jaar mei het Formule 1-circus in Zandvoort neerstrijkt, dan staan er verspreid over de race- en kwalificatiedagen enkele honderdduizenden fans langs de baan. "Die gaan we allemaal berichtjes sturen", stelt CEO Jeroen van Glabbeek van het Bredase CM.com.

CM.com werd dinsdag gepresenteerd als een van de hoofdsponsors van de Heineken Formule 1 GP van Zandvoort. "Daar zijn we hartstikke trots op", geeft Van Glabbeek aan. De organisatie van de race kwam bij CM.com terecht via twee van de drie organiserende partijen. "Met een van hen werken we al samen voor ticketing bij de KLM Open."

Berichten
CM.com gaat bezoekers via berichtendiensten van Google, Apple en Facebook informeren en bedienen. "Sinds dit jaar heeft dat een vlucht genomen, onder meer doordat WhatsApp dat nu toestaat. Daarmee kunnen we ook een voorbeeld zijn voor andere GP's." 

Van Glabbeek merkt nu al dat er interesse is vanuit andere race-evenementen. "Tijdens de lunch sprak ik met vertegenwoordigers van Formule 1. Die gaven aan daar zeker voor open te staan. Iedere GP wil zo goed mogelijk voor de dag komen, want vergeet niet: nu Zandvoort erbij komt, valt er ook een circuit af. En dat circuit wil niemand zijn natuurlijk." Het Bredase techbedrijf gaat alles rond de ticketing verzorgen, van digitale kaartjes en de manier waarop ze in de verkoop gaan, tot de communicatie met de kopers van de tickets. "Wij zorgen er straks voor dat de bezoekers goed geïnformeerd op weg gaan naar Zandvoort", stelt Van Glabbeek. Daarmee speelt het bedrijf ook een grote rol in de te verwachte logistieke uitdaging.

"Verkeersproblemen beginnen vaak met gebrek aan informatie", stelt de Bredase techondernemer. "Dat bezoekers gewoon Zandvoort invoeren in de navigatie en het dan wel zien. Wij gaan ervoor zorgen dat ze realtime op de hoogte gehouden kunnen worden, en kunnen ze ook de dag ervoor informeren over de reismogelijkheden."

Twee deals
Met de Formule 1 in Zandvoort zijn twee deals gesloten, vertelt Van Glabbeek. "Een over de tickets en ook het cashless betalen tijdens het evenement, de andere als hoofdsponsor. Uiteindelijk kost het evenement ons geld, maar we kunnen hier goed laten zien wat we in huis hebben, samen met andere mooie partners als Heineken, Jumbo, Talpa en VolkerWessels."

Ook al is de race pas over een jaar, bij CM.com is er nu een team van twintig man zoet met alles wat komt kijken bij de deal. "Ook al omdat de kaartverkoop eind mei al gaat beginnen en bezoekers nu al kunnen aangeven dat ze interesse hebben. Verspreid over een paar weken kunnen dan daadwerkelijk voorkeuren voor bepaalde tickets worden bepaald."

Op die manier wordt volgens Van Glabbeek ook voorkomen dat handelaren aan de haal gaan met tickets. "Doordat er dus niet een moment is waarop ze kunnen toeslaan en de manier waarop de kaarten worden toegewezen. En mochten mensen toch niet kunnen nadat ze een ticket hebben aangeschaft? Dan kunnen ze dat via ons systeem van secondary ticketing weer aanbieden aan de volgende in de wachtrij."