Barry de Wit naast één van de schoonmaakuniformen voor 'het nieuwe schoonmaken'
Barry de Wit naast één van de schoonmaakuniformen voor 'het nieuwe schoonmaken' Foto: Christel Schiphorst

Barry heeft een schoonmaakbedrijf: ‘Facilitair is vaak een ondergeschoven kindje’

Door: Christel Schiphorst Economie

BREDA - Je brengt het grootste deel van je leven door op de werkvloer. Dan is het belangrijk dat je werk hebt waar je plezier aan beleeft en uitdaging uit haalt. In de rubriek ‘Op de werkvloer bij’ gaan wij in gesprek met mensen die passie hebben voor hun baan. Vandaag:  Barry de Wit, eigenaar van een schoonmaakbedrijf.

Barry de Wit is een bevlogen ondernemer, die dankzij zijn vrouw Christa in de schoonmaakwereld is gerold. Terwijl hij een flinke carrière aan het opbouwen was als controller in de ziekenhuiswereld, zag hij dat vanaf 2013 iedereen begon te morrelen aan ‘de zorg’, op een manier waar hij niet achter kon staan. Tijd voor verandering.

Hoe ga je van controller naar ondernemer?

Mijn vrouw Christa was actief voor Humanitas, in de thuiszorg en wist het een en ander van schoonmaken. Voorzichtig hebben we in 2010 een begin gemaakt met ons eigen bedrijf. De naam is gebaseerd op onze voornamen: Barry en Christa…Barrista. Eind 2013 nam de groei van ons bedrijf een vlucht en toen heb ik besloten om ook 100% erin te stappen. Het sprak me meteen aan, alle facetten van de administratie naar het omgaan met personeel en klanten.

Sta je nog steeds achter de carrière-switch?

Volledig! Het is verschrikkelijk leuk om met allerlei bedrijven in aanraking te komen, van zaadveredelaar tot advocatenkantoor en van verzekeraar tot tandartsenpraktijk. Ook apart is dat je soms beste heftige gesprekken hebt over facilitaire zaken, of het nu met een secretaresse is of met een directeur. Facilitair is vaak een ondergeschoven kindje, maar oh zo belangrijk voor de uitstraling naar je klanten en voor het werkplezier van je personeel. Het blijft een uitdaging.

Hoe houd je contact met je mensen die overal op locatie werken?

Ja, een goede vraag, want we werken van Rotterdam-Zuid tot Ossendrecht en van Middelburg tot het plaatsje Zeeland in Limburg. We hebben tweewekelijks overleg met onze voorvrouwen, onze mensen krijgen trainingen, over de producten, de dienstverlening, veiligheid, enzovoort. En we organiseren ook sessies waarin we vragen hoe we onderling samenwerken, wat er beter kant, hoe het klantcontact verloopt. Bovendien, als ik soms vroeg bij een klant moet zijn, ga ik ook wel eens langs een bedrijf waar onze mensen dan in de vroege ochtend aan het schoonmaken zijn. Dat wordt altijd wel gewaardeerd en ik geniet daar zelf ook van.

Wat is leuk aan een schoonmaakbedrijf?

Nou, het gaat ons erom dat we klanten ontzorgen van A tot Z. Barrista doet veel meer dan alleen schoonmaken. We bieden ook facilitair voorraadbeheer aan, bijvoorbeeld, we kunnen zelfs kleine reparaties aan een kantoor doen. Daarnaast adviseren we ook over afvalscheiding en bieden we oplossingen aan op dat gebied. Daarbij komt dat we echt heel innovatief zijn en heel bewust omgaan met onze schoonmaakmiddelen en -methodes om zo min mogelijk schade aan het milieu toe te brengen. Het schoonmaakbedrijf is echt heel dynamisch en er zijn heel veel ontwikkelingen op ons vakgebied, dus we blijven leren en innoveren.

Waar ben je trots op?

Nou, op onze medewerkers. Ook in de coronatijd hebben ze zich 100% ingezet. Ze begonnen soms om 4 uur ’s ochtends, zodat ze voor negen uur klaar waren en de mensen in de bedrijven niet voor de voeten liepen in het kader van de 1,5 meter afstand en de coronaregels. Daarnaast merk ik dat we op schoonmaakgebied al aan alle nieuwe coronaregels voldeden, dus dat is ook wel grappig en geeft zeker bevestiging dat we al jaren goed bezig zijn. Enkele maanden geleden hebben we dan ook onze medewerkers verrast met een champagneontbijt op een zaterdagochtend. Meer dan verdiend, want zo’n tomeloze inzet zie je niet overal.

Wat is je geheim?

Altijd klaar staan voor de klant, optimale serviceverlening. Als de klant een klacht heeft, dan nemen we die voor waar aan, we gaan niet in discussie en lossen het binnen 24 uur op. We houden ook goed persoonlijk contact met onze klanten en bieden ze een totaaloplossing aan. Dat is echt heel fijn, één factuur en alles erop en eraan. Daarnaast hebben we goede mensen in dienst, die zijn het gezicht van ons bedrijf bij de klant. Erg leuk om te horen, dat ze naast een kerstpakket van ons, ook van de klant wel eens een kerstpakket krijgen. Ze zijn dus ook dáár onderdeel van het team. Dat is echt ‘n pluim op hun werk en op ons bedrijf!