beeld Gemeente Breda
beeld Gemeente Breda

Commentaar: Luchtfietserij wethouder Willems

  Politiek

COMMENTAAR - Het deze week gepresenteerde onderzoeksplan naar haalbaarheid van een monorail met een Ultra Personal Rapid Transit (UPRT) getuigt van weinig realisme bij wethouder Wilbert Willems (GroenLinks).


De aanleg van het systeem, dat in kleine chauffeurloze karretjes maximaal zes personen door de stad moet loodsen, kost volgens de wethouder ongeveer vijf miljoen euro per kilometer.

Het traject station, Amphia Molengracht, Bavelseberg zou, uitgaande van een spoor heen en een spoor terug op zo’n 83 miljoen komen. Dat lijkt in deze tijden van bezuinigingen en crisis een volstrekt onhaalbare investering.

Daarnaast heeft Willems op dit moment nog wel wat anders aan zijn hoofd. Zo moet hij proberen 1,5 miljoen te bezuinigen op het Breda’s Museum. Da’s een flinke kluif, waaraan hij zijn handen vol heeft, en bovendien de hete adem van de raad in zijn nek voelt.

Buiten dat kun je je afvragen of het investeren in een high-techlijn wel de juiste aanpak voor het probleem is. Willems probeert immers te bereiken dat Breda z’n opgelegde CO2-reductiedoelstellingen behaald.

En als je dan toch geld wilt uitgeven, dan kan het makkelijker. Bijvoorbeeld door goed gedrag te belonen. Met 83 miljoen kun je bijvoorbeeld 186 miljoen keer het stallen van een fiets in de binnenstad belonen met 50 cent. Ter illustratie: afgelopen jaar werden er 800-duizend fietsen gestald in de bewaakte stallingen.

Willems doet er goed aan de luchtfietserij van onderzoek naar een monorail snel weer in de la te leggen, en zich te richten op wat wel haalbaar is. Dan kunnen ambtenaren en politici ook weer bezig met wat belangrijk is: namelijk de stad sociaal en leefbaar houden in een tijd van bezuinigingen.

Dit commentaar is geschreven onder verantwoording van de hoofdredactie en verwoordt de mening van de redactie