Bekijk de interactieve versie van deze grafiek
Bekijk de interactieve versie van deze grafiek

VVD, PvdA en D66 meest sociaal actief in Breda

Politiek gemeenteraadsverkiezingen

BREDA - VVD Breda heeft 1079 volgers op Twitter, het CDA 198. De manier waarop én de intensiteit waarmee de Bredase partijen stemmen verzamelen op social media verschilt enorm van partij tot partij.

De campagnes worden niet alleen tussen de mensen gehouden maar vooral ook op social media. Op onder andere Facebook en Twitter wordt er druk op los getweet en geliked. Een Tweet met een standpunt, een interview met een kandidaatsraadslid op video of een Facebookbericht met een actueel onderwerp: alles om stemmers te winnen.

Lijsttrekker Van den Berg: 'Politiek in om erfafscheiding' http://t.co/loIg0Xujuk pic.twitter.com/IAFKXQC6tJ

— Breda '97 (@Breda97) 26 februari 2014

Het aantal volgers op Twitter verschilt sterk per partij. VVD is bijvoorbeeld interactief aan het Tweeten met de volgers. Dit blijkt ook uit het aantal (1079). De grootte van de partij staat niet in verband met de hoeveelheid volgers, een grotere partij zoals het CDA heeft 198 tegenover 228 van Trots/OPA. PvdA doet het ook weer goed, met meer dan 900 volgers.

Het valt op dat de meer actieve partijen meer volgers hebben. Het CDA heeft 96 keer getweet en Trots/OPA 1089 keer. De aanpak van de partijen op social media loopt uiteen van alleen retweeten of actief reageren op vragen van volgers, maar meer communiceren en reageren lijkt overduidelijk voor meer volgers te zorgen. Of dat op 19 maart ook tot meer stemmen en zetels leidt? Da's de vraag.

Kiezers
Zijn alle volgers potentiële kiezers? Als je de volgers van de partijen vergelijkt, dan zou dat wel eens tegen kunnen vallen. Het blijkt dat er vele gemeenschappelijke volgers zijn. Dit aantal stijgt met het aantal volgers mee. Hoe meer volgers een partij heeft hoe groter het percentage gemeenschappelijke volgers. De uitkomst verschilt sterk en is afhankelijk van welke partijen er met elkaar worden vergeleken. Toch blijkt er een vaste groep te zijn onder de volgers die meerdere partijen volgen. Zo houden leden van D66 ook de VVD en de PvdA in de gaten of andersom.

Op de Facebookpagina’s van de partijen wordt vooral veel gelinkt naar de website van de partij. Met enige regelmaat publiceren zij een bericht op de pagina over een actueel onderwerp, interview met een lijsttrekker of standpunten. De meest actieve partijen op Facebook zijn BOB, D66 en VVD.

YouTube
Youtube is nog een beetje een onderschoven kindje. De meeste partijen zijn nog niet erg actief. Uitschieters zijn D66 en VVD met 4817 en 2.123 weergaven. De video’s betreffen vaak interviews met lijsttrekkers die zijn opgenomen in Breda en campagnefilms. De kanalen worden actief als de verkiezingen er weer aankomen. Maar meerdere partijen hebben geen Youtubekanaal.

Bekijk het overzicht van het aantal volgers en likes per politieke partij.