Breda Centraal, vertrek Intercity Direct.
Breda Centraal, vertrek Intercity Direct. Wijnand Nijs

‘Vervangend vervoer Breda-Brussel na falen NS’

Politiek

BREDA - Breda moet bij de minister aandringen op vervangend vervoer naar en van Brussel zolang de NS niet in staat is een snelle trein over het HSL-spoor te laten rijden. Ook zou Breda bij de minister om compensatie moeten vragen. Dat stellen CDA en D66 in vragen aan het college.

“Het blijft toch wonderlijk dat het belangrijkste doel voor de Bredase OV terminal nog niet is gehaald: er rijdt nog geen internationale HSL-trein”, constateren Jeroen Bruijns (CDA) en Frank Toeset (D66).

Breda heeft niet gevraagd om een trein van Ansaldo of van Bombardier, verwijzen beide politici naar de technische obstakels. “Breda vraagt een trein die naar Antwerpen en Brussel rijdt. En snel. De NS komt al lange tijd haar verplichtingen naar de minister van I&M en naar de treinreizigers vanuit Breda niet na. Dat moet nu eens over zijn.” 

D66 en CDA vinden dat de NS op korte termijn vervangend vervoer moet regelen voor de HSL verbinding Breda-Antwerpen. Van wethouder Boaz Adank willen de fracties weten hoe gesprekken over de verbinding met de minister verlopen en of hij bereid is met de minister te onderhandelen over compensatie.

Met de NS en de minister van I&M zou Breda afspraken moeten maken over vervangend busvervoer voor de ontbrekende HSL-trein naar Antwerpen. Dat zou met ingang van de nieuwe NS dienstregeling voor 2018 geïmplementeerd moeten worden.

Deze week schreef verantwoordelijk staatssecretaris Dijksma dat het laten rijden van de trein niet gaat lukken omdat de benodigde software niet tijdig is geleverd. De snelle trein zou daardoor pas ergens in 2018 gaan rijden. Een precieze datum werd niet gegeven.