Werkzaamheden Noordelijke Rondweg 2014
Werkzaamheden Noordelijke Rondweg 2014

‘Kruisingen Konijnenberg en Emerparklaan ongelijkvloers’

Door: Wijnand Nijs Politiek

BREDA - De kruisingen Konijnenberg en Emerparklaan in de noordelijke rondweg moeten ongelijkvloers worden. Met die maatregel hoopt Breda de doorstroming op de noordelijke rondweg te verbeteren. “Dat is in het belang van iedereen”, stelt VVD-fractievoorzitter Thierry Aartsen. “Van bezoekers, bedrijven en Bredanaars.”

De maatregel is onderdeel van het aangekondigde werk in het coalitieakkoord ‘Lef en Liefde’. Daarin staat 26 miljoenen gereserveerd voor aanpak van de noordelijke rondweg. “Maar we gaan ervan uit dat de provincie en het rijk hier aan meebetalen. De provincie zal dat niet snel erkennen, maar de noordelijke rondweg is feitelijk een N-weg.”   

Dat de Konijnenberg en Emerparklaan aangepakt worden, heeft te maken met de verkeersdruk op die plaatsen. “Dan kun je daar die verkeersstromen uit elkaar halen. Bij de Belcrum, met de plannen voor het Havenkwartier moet je daar wat gaan doen.”

Het bedrag en het werk is nu gepland voor 2023. Heel veel eerder is ook nauwelijks mogelijk, geeft Aartsen aan. “Dit jaar ben je kwijt aan het maken van de plannen, volgend jaar aan inspraak en procedures. Als je het eerder wilt doen, dan kost dat extra geld.”

Aartsen geeft het kruispunt bij Teteringen als voorbeeld, waar het afslaand verkeer boven de rondweg kan. “Het verkeer kan daar nu doorrijden,  de bus kan sneller ter plekke zijn. Fietsers kunnen bovenlangs, wat veiliger is.” Volgens de VVD'er kan Breda niet meer wachten met actie. “Je moet die maatregelen nemen, want mensen staan daar vandaag al in de file, daar moet je wat aan doen. Nu is het voor het eerst, dat we zo’n bedrag reserveren.”

Om tot die tijd het verkeer te begeleiden, krijgen automobilisten advies voor andere routes te kiezen. Dat gebeurt nu al in het vervolg op het verkeersonderzoek dat gehouden werd,  verwijst Aartsen. “De binnenstad is veranderd de afgelopen jaren, maar je rijdt snel zoals je altijd gewend bent om te rijden, terwijl er snellere routes zijn om op de plaats van bestemming te komen. Je gaat geen betonblokken op de singels leggen, maar je gaat mensen erop wijzen dat er andere manieren zijn om op je bestemming te komen. Bijvoorbeeld via de Stationslaan in plaats van over de singels.”

Waarom kost dit de gemeente 26 miljoen? “Je moet de grond in, je moet wegen gaan omleggen. Infrastructuur is verschrikkelijk duur”, legt Aartsen uit. “Daarom is het ook zo belangrijk. Als we als stad vooruit willen, dan moet je investeren in infrastructuur. Dat is voor bewoners, bedrijven en bezoekers goed. Niemand heeft er baat bij dat mensen stil staan op de noordelijke rondweg, dat is ook slecht voor het milieu.”