Een draaiende vrachtwagen in Zandberg; geen onbekend gezicht voor de bewoners van de wijk.
Een draaiende vrachtwagen in Zandberg; geen onbekend gezicht voor de bewoners van de wijk. Foto: Wijkraad Zandberg West

Wethouder Adank: 'Communicatiefouten bij aanpak verkeersoverlast Zandberg'

Door: Guus Arnouts Politiek

BREDA - Bewoners van de wijk Zandberg zijn de gevaarlijke verkeerssituaties en verkeersoverlast door vrachtverkeer in de Zandbergweg beu. Zaterdag 27 oktober sluiten zij de straat af voor vrachtwagens. Wethouder Boaz Adank (VVD) geeft toe dat er niet altijd helder gecommuniceerd is over de plannen.

"Ik begrijp dat de bewoners van Zandberg onduidelijke signalen hebben gekregen", laat Adank weten. "Meerdere malen is 2020 genoemd als datum waarop de laad- en losproblemen aangepakt moeten worden. Ik heb altijd gezegd dat mij dat te lang duurt. Daarom is het streven dat er dit najaar toch echt een oplossing komt." Voor het zover is moet er nog wel een verkeersbesluit door de gemeente worden genomen. Ook moet de gemeente volgens hem in gesprek met beide partijen: de wijkraad en de Albert Heijn. Op 9 oktober kregen bewoners wederom te horen dat de plannen mogelijk heroverwogen worden. Dat zorgde voor verontwaardiging bij de bewoners. 

Probleem
Het probleem ligt volgens Peter Elbertse namens de wijkraad Zandberg bij de Albert Heijn aan de Ginnekenweg, maar de supermarkt geeft dat het laden- en lossen aan de voorkant van de winkel juist tot onveilige situaties zou leiden. Elbertse: "Toch is de situatie die nu heerst, met schade aan huizen en auto's, natuurlijk net zo onveilig." Volgens Bart de Jong, assistent-bedrijfsleider, van de Albert Heijn aan de Ginnekenweg, zoekt de winkel proactief de samenwerking en contact op met de wijkraad, maar hij doet verder geen uitspraken over de situatie en de actie. De gemeenteraad nam in februari dit jaar al de motie 'Geen overlast van laden lossen' unaniem aan, waarbij ook door Adank de veiligheid van de wijk onderstreept werd.

Laad- en losvrije wijk
Al enkele jaren maken bewoners zich hard voor een laad- en losvrije wijk. Door het verkeer van de supermarktketen ontstaan onveilige situaties waarbij grote vrachtwagens zich door de nauwe straten wurmen. Die straten zijn helemaal niet voor laad- en losverkeer gebouwd, zo valt te lezen in een brief die onder de bewoners is verspreid en waarin opgeroepen wordt tot protest. Volgens Elbertse gaat het om een 'dwingactie': "De straat is niet geblokkeerd voor ander verkeer. Het zijn de vrachtwagens die we willen tegenhouden en begeleiden naar de laad- en losplekken aan de Ginnekenweg." De blokkade aan de Zandbergweg gaat om 07.00 van kracht. Vrachtwagens worden vanaf dan gesommeerd naar de laad- en losplekken aan de Ginnekenweg.

Verboden
Wethouder Adank vindt de dirigeeractie vrij ludiek. "En als er geen gevaarlijke situaties ontstaan mag die wat mij betreft doorgaan. Is dat wel het geval, dan moeten we als overheid helaas ingrijpen. Het afsluiten van een weg of het hinderen van verkeer mag niet." Of de actie verboden is, maakt Elbertse niet zoveel uit. "De autoriteiten zijn op de hoogte gesteld. En als we weggestuurd worden, dan is dat maar zo. Het zou vreemd zijn als we niet voor onze rechten op mogen komen."

Levensgevaarlijke capriolen
Naast de bewoners heeft ook de SP vragen aan het college gesteld. De partij vindt het vreemd dat de gemeente niets gedaan heeft aan de klachten en voorstellen van de bewoners. SP wijst het college op de betrouwbaarheid van de overheid die volgens de partij op deze manier een deuk op kan lopen. “Per welke datum dit najaar zijn de werkzaamheden gereed en is de wijk eindelijk verlost van de levensgevaarlijke capriolen die vrachtwagens daar dagelijks uithalen?”, vraagt de partij tot slot.