Afbeelding
Foto: Peter Visser

Sponsors NAC luiden noodklok; commercieel manager ook weg

Door: Wijnand Nijs Sport

BREDA - ‘De club lijkt compleet stuurloos’. Dat is het harde oordeel van een groep sponsors van NAC in een open brief aan de aandeelhouders en leiding van NAC. In die brief geven ze aan hun sponsorcontract op te zeggen.

De sponsoren onder leiding van Dennis Nouwens hekelen de uittocht van de afgelopen dagen en maanden. Dinsdagavond werd bekend dat ook commercieel manager Eric Matijsen per 1 september de club verlaat ‘uit onvrede met de ontstane situatie’.

Lees ook: Doemscenario dreigt voor NAC

Bal bij aandeelhouders
Volgens de groep sponsors, die samen een business unit huurt, ligt de bal bij de aandeelhouders. “Laat het duidelijk zijn; zonder deze mensen had de club al lang niet meer bestaan”, stellen de sponsors in de brief. “Maar na de overname hebben we nooit meer iets van deze mensen vernomen. Ondanks vele verzoeken verschijnen deze mensen niet in de media en staan supporters en sponsoren niet te woord.”

“Dat het sportief op het moment erg slecht gaat kunnen we nog wel verwerken. We hebben ervaring met degradaties en zullen ook in de eerste divisie weer massaal seizoenkaarten kopen. Maar het gebrek aan daadkracht, aan communicatie en dramatische leegloop in de organisatie baart ons enorme zorgen.”

Na het gedwongen vertrek van Hans Smulders en in zijn kielzog algemeen directeur Justin Goetzee, volgden deze week Tim Gilissen (technisch directeur Heracles), Eric Matijsen (weg per 1 september) en assistent voetbalzaken Marion van Vroenhoven (naar AZ). “Ze verlaten allemaal het spreekwoordelijke ‘zinkende schip’”, aldus de bedrijven.

Gesprek niet mogelijk
Nouwens stelt in de brief dat hij als middelgrote sponsor en woordvoerder van NOAD box - met daarnaast onder meer Auto Hartman, AVT Truck- en trailerservice, De Vliert Sierbestrating en Golden Tulip Keyser Breda -  vorige week een gesprek heeft aangevraagd met de drie gerespecteerde aandeelhouders. “Niet met het doel ze ‘aan te vallen’ want ze blijven redders van onze club. Maar om onszelf gerust te laten stellen.”

De Bredase ondernemer hoopte op duidelijkheid over hun lange termijn visie. “Maar helaas; een gesprek bleek niet mogelijk. Ze zijn onbereikbaar.” Daarop besloten de 10 sponsoren in de NOAD box een signaal af te willen geven.  “Aangezien wij niet het idee hebben dat de huidige problemen adequaat worden aangepakt en we geen vertrouwen hebben in de huidige RVC en beleidsbepalers; zeggen wij collectief al onze sponsorcontracten en onze businessunit op aan het einde van dit seizoen.”

Pijn in het NAC-hart
“We doen dit met pijn in ons NAC-hart en hadden het graag anders gezien”, aldus de ondernemers in de brief. “Maar de huidige situatie is dermate pijnlijk dat we deze beslissing hebben genomen.”

Wat betreft de sponsoren eindigt het niet daarmee. “Wij hopen nog steeds op krachtige beslissingen, goede vervangingen van de vertrokken mensen en een duidelijke visie voor de toekomst. Laten we er samen voor zorgen dat onze liefde blijft bestaan. HUP NAC!”