Serie 'Trots': 'Als je hier komt, kom je voor de fun'

  Zakelijk

CENTRUM - In het stadskantoor start in september een foto-expositie over karakteristieke Bredase ondernemers als een hart onder de riem in deze moeilijke tijden. Bredavandaag.nl neemt de komende weken alle winkels uit de reportage ‘Trots’ onder de loep. Nummer 5 van een serie: De Pauw.


“Mensen komen van heinde en verre naar mijn winkel”, zegt Dien van den Munckhof. De reden daarvan is volgens haar ook de kracht van haar zaak: ze verkoopt spullen die nergens anders te krijgen zijn. Dat geldt volgens de vrolijke onderneemster vooral vooral voor haar grote assortiment aan buikdanskleding. “Mijn man en ik gaan twee keer per jaar naar Azië om alles zelf uit te zoeken.”

De felgekleurde kleding verkoopt ze niet alleen aan mooie dames die een dansvoorstelling in het vooruitzicht hebben. “Mijn buffer is carnaval. Dan hebben mensen er veel voor over om er mooi uit te zien.” De winkel staat en hangt verder vol met kaarsen, beeldjes, sieraden en lampen. Op de gewone dagen zijn het vooral vaste klanten, waardoor De Pauw blijft bestaan. “Dat maakt het leuk, dat persoonlijke contact. Als ik op Bali ben, denk ik: hé, dat is leuk voor Jolanda.”

Die klanten komen niet alleen naar de winkel om iets aan te schaffen, maar ook om hun hart te luchten. “Veel mensen leggen hun ziel en zaligheid op de toonbank. Dat is wel bijzonder.” Volgens Van den Munckhof ligt dat aan de sfeer. “Ik verkoop niets wat mensen écht nodig hebben, dus als je hier komt, kom je hier voor de fun. Dat zorgt voor een ontspannen, vrolijke sfeer.”

Een kleine onderneming runnen heeft ook zo zijn nadelen. “Als er een schakel uitvalt, ligt meteen alles stil. Ik heb een geweldige hulp, maar die zit zes weken thuis met een gebroken voet. Dan komt er opeens veel op mij af.” Daarnaast noemt ze de vrije markt een harde markt. “De kleine ondernemers bestaan alleen als ze het recht hebben om te bestaan. Veel zijn er al opgedoekt.”

Toch heeft ze vertrouwen in de toekomst. “Ik denk dat mensen steeds meer echte spullen willen hebben. Ze raken misschien een beetje uitgekeken op de Blokker en Action, waar je overal dezelfde artikelen hebt. En bij kleine winkels worden klanten als persoon gezien, niet als portemonnee.”