De camera in de Willemstraat.
De camera in de Willemstraat. Foto: BredaVandaag

Cameratoezicht in Willemstraat en Valkenberg verlengd

BREDA - Het cameratoezicht in de Willemstraat en het Valkenbergpark blijft de komende vijf jaar gehandhaafd. Uit een evaluatie blijkt dat de overlast en veiligheidsproblemen in het gebied nog altijd groot zijn. Burgemeester Paul Depla heeft daarom besloten beide locaties opnieuw aan te wijzen als cameragebied.

Volgens de burgemeester is er in het gebied rond het station, de Willemstraat en het Valkenbergpark nog steeds sprake van een structureel hoog aantal meldingen van overlast en veiligheidsincidenten. Het zogenoemde VAST-gebied (Valkenberg-Station) staat bestuurlijk zelfs op de tweede plaats van meest onveilige locaties binnen Breda. Met name meldingen van straatintimidatie komen relatief vaak uit het gebied. Daarbij gaat het onder meer om naroepen, intimidatie en ongewenst aanraken. Na de coronaperiode nam het aantal meldingen sterk toe. Door de inzet van gemeente, politie en andere betrokken organisaties is de situatie inmiddels gestabiliseerd. Toch wordt het niveau van overlast in delen van het gebied nog steeds als te hoog ervaren.


Veiligheidsgevoel

De gemeente benadrukt dat cameratoezicht geen doel op zich is. De gemeenteraad heeft eerder uitgesproken dat camera's alleen mogen worden ingezet als onderdeel van een bredere aanpak. In het VAST-gebied werken gemeente, politie, Openbaar Ministerie en andere partners samen aan veiligheid en leefbaarheid. Volgens Depla spelen de camera's daarin een belangrijke rol. Ze maken het mogelijk sneller op incidenten te reageren, agenten en boa's aan te sturen en achteraf verdachten van strafbare feiten te identificeren. Daarnaast zouden de camera's bijdragen aan het veiligheidsgevoel. Op basis van de evaluatie concludeert de burgemeester dat cameratoezicht in het Valkenbergpark en de Willemstraat nog altijd noodzakelijk is. Daarom blijven de camera's daar in ieder geval tot 2031 aanwezig.[n]