Afbeelding
Foto: Tim van Laere

Aan de keukentafel met Tim van Laere: ‘Kunstmatige intelligentie gaat ons werk veranderen’

Door: Hans van Oijen Economie

BREDA - Breda bruist van de ondernemers. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met…’ gaan we in gesprek met ondernemers. Deze week: Tim van Laere van Duizenddingen

Waar staat Duizenddingen voor?

“Duizenddingen zou je kunnen omschrijven als een reclamebureau voor videoproducties en fotografie. We zien ons zelf als creatief bureau met de nadruk op campagnes en content producties. We werken niet alleen rechtstreeks voor klanten, maar ook vaak met reclamebureaus. Van klein tot groot. Die samenwerking leidt altijd weer tot nieuwe inzichten en dus tot hoogstaande campagnes. Dan zijn we natuurlijk geen concurrent maar supplementair”.

Hoe is Duizenddingen zo ontstaan?

“Laat ik dan maar bij het begin beginnen. Mijn wieg stond hier in Breda aan de Koninginnestraat. Op het OLV was ik nou niet bepaald een voorbeeldscholier. Op een bepaald moment heeft mijn moeder mij voorgehouden: ofwel je gaat een MBO grafische opleiding doen of je maakt je HAVO af. Blijkbaar vond ze dat ik iets moest gaan doen met het tekenen en schetsen, waar ik veel mee bezig was. Omdat ik de kunstacademie wilde doen, heb ik de HAVO afgemaakt”.

“Tijdens mijn opleiding aan St. Joost merkte ik, dat ik meer een organisator was dan een maker. Ik regelde van alles en had al een zakelijke klant waar ik fotografie werkzaamheden voor verrichte: ik fotografeerde stropdassen. Mijn huidige zakelijke partner Dabbe van den Brand was toen al een vriend, en hij had ook zegge en schrijven één klant, waarvoor hij telefoonhoesjes fotografeerde. Mooie basis voor een nieuw bedrijf toch? ….haha.. Maar zo is het wel gegaan. We zijn op de zolderkamer van Dabbe begonnen hebben zo de basis voor ons bedrijf gelegd. Natuurlijk konden we daar niet meteen van rondkomen. We hebben eerst gecombineerd met werk in de horeca. Successievelijk werd het groter en groter”.

“Dan volgt er nu een flitsend verhaal, hoe jonge millennials met flitsende campagnes op social media een bedrijf uit de grond stampen…”

”Haha, dan moet ik je toch echt teleurstellen. Wij hebben ons bedrijf wat dat betreft heel conservatief opgebouwd. Simpel begonnen met werken voor vrienden en familieleden. Dan krijg je vervolgens de bekende mond-op-mond reclame en zo breidde het uit. We hebben nooit gewerkt met een acquisitieplan of een goed doordacht marketingverhaal. Het klinkt misschien wat simpel, maar uiteindelijk heeft onze kwaliteit zich verkocht. Wij werken bijvoorbeeld nu ook voor de provincie en voor de gemeente. Ook Bosch, Aartsen en CM.com zijn mooie klanten. Ik zie je verbaasd kijken, maar die overheden bijvoorbeeld zijn toch ook klanten die ons uiteindelijk benaderd hebben, daar hebben we niet bewust achteraan gejaagd”...

 Wat onderscheidt jullie dan zo in de markt?

“We zijn begonnen met zaken zoals animaties, website ontwikkeling, het opzetten van social media campagnes. Alles deden we zelf, tot in de nachtelijke uurtjes. Omdat Dabbe en ik vonden dat we te versnipperd bezig waren en we liever als team wilden opereren, zijn we ons uiteindelijk gaan toeleggen op video en fotografie. Dat heeft een breed spectrum.  We maken bijvoorbeeld informatieve video-interviews, waarin de stand van zaken van een provincieproject wordt uitgelegd voor intern en extern gebruik, maar ook TV commercials.”

“Waar wij een stempel mee proberen te drukken op ons werk is het vertellen van verhalen die raken. Dat klinkt misschien vaag. Zie maar zo, we willen altijd het verhaal van onze opdrachtgevers naar boven te halen. Om vervolgens met audiovisuele middelen zo goed mogelijk de boodschap op de doelgroep over te brengen. Dat is ook het fascinerende van ons werk. Kijk, opdrachten waarbij je van tevoren heel duidelijk instructies krijgt wat men wil hebben zijn prima, maar het leukste is toch als je een soort carte blanche krijgt….. Dat je met een blanco papier aan de tekentafel begint tot aan het eindresultaat. Dat is trouwens vaak het allerleukste: de presentatie van je eindproduct aan de klant”.

Nu lees ik overal over de opkomst van kunstmatige intelligentie, die zelf foto’s en video’s in mekaar draait. Hoe zie jij dat voor de toekomst?

“Kunstmatige intelligentie, of te wel AI, gaat naar mijn overtuiging ons vak zeker veranderen. Kijk, als je nu in de juiste software opdracht geeft tot het fotograferen van een boerengezin in een weiland met ondergaande zon en iedereen een blauw petje op, krijg je die foto wel, maar je ziet overduidelijk  het kunstmatige daarvan. Toch denk ik dat die ontwikkeling niet te stoppen is en wij volgen dat natuurlijk nauwgezet. Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat de menselijke factor onvermijdelijk is en blijft. Als je een boodschap wil overbrengen, dat speelt emotie daarin een belangrijke rol. De invulling van die component zie ik nog niet zo snel door AI gebeuren.”

“Voor de toekomst zijn we dus niet bang. Integendeel, we zijn nu bewust bezig met een groeiscenario en verhuizen per 1 maart naar een nieuw pand aan de John F. Kennedylaan tegenover het Valkenberg. Onze jongensdroom komt daaruit: een eigen foto – en video studio. Behalve onze werkplek willen we daar een creatieve hub maken; een creatieve plek voor Bredanaars. Uitdagingen genoeg dus nog!”

 Dus voldoende lol in het ondernemen? 

“Zeer zeker wel, al heeft ondernemen natuurlijk ook zijn mindere aspecten. Ik heb een enorme hekel aan de administratieve kant van het bedrijf. Maar goed, dat is ook een groeiproces. We zijn tegenwoordig toch echt wel iets meer bezig met cijfers en we beginnen daar de lol van in te zien. Wij moeten daar ook wel bewuster mee omgaan, kijkend naar de toekomst. In die zin worden wij ook professioneler. Door de gestage uitbreiding van ons team willen Dabbe en ik meer ruimte krijgen voor bewustere acquisitie …komt het er toch nog van dat we een keer acquisitieplannen gaan maken…haha”.

Met wie zou je zelf wel eens aan de keukentafel willen zitten? 

“Het is heel persoonlijk, maar ik zou graag nog eens met mijn moeder aan tafel zitten. Zij is drie jaar geleden overleden. Los van het feit dat zij mijn moeder was, was zij mijn zakelijke klankbord. Als ik dan mijn verhaal had gedaan, kon zij precies de juiste opmerking maken. Eigenlijk was zij een soort zakelijke psycholoog in die gesprekken. Als ondernemer heb ik Bas Smit hoog staan. Met zijn aanstekelijke enthousiasme weet hij wat teweeg te brengen.”

Naam:
Tim van Laere

Bedrijf:
Duizenddingen

Functie:
Mede-eigenaar

Burgerlijke staat:
relatie met Liv Webbers

Hobby:
“Reizen, snowboarden en sport in het algemeen. Midden in de nacht mag je me wakker voor een live-concert. Van reggae tot hip-hop en jazz, niks is te gek.