Afbeelding
Foto: Zerowasteweek.nl

Zero Waste Week blikt tevreden terug op editie met ruim 2500 bezoekers

Door: Redactie Algemeen

BREDA - Afgelopen week vond de tweede editie van de Zero Waste Week plaats in Breda. Het evenement trok ruim 2500 bezoekers en deelnemers. De organisatie kijkt dan ook tevreden terug: “We krijgen erg veel complimenten over de inhoud van de week.”

Van 2 tot en met 8 juli vond in Breda de tweede editie plaats van de Zero Waste Week. Met deze week wil Zero Waste Nederland inwoners en bedrijven inspireren tot minder afval en verspilling. Iedere dag van de Zero Waste Week had een eigen thema, van kleding tot spullen en van voedselverspilling tot zwerfafval. E-waste en waterverspillingen waren dit jaar nieuwe thema’s. “We kunnen goed inspelen op de vraag en behoeftes die er liggen. Zo houden we de Zero Waste Week actueel. We hebben vorig jaar goed geluisterd naar waar de bezoekers blij mee waren en waar ze nog meer over wilden weten. Zo merkten we veel belangstelling voor praktische workshops en handelingsperspectief.” Deze editie stonden er meer dan 50 activiteiten op het programma, waarvan het grootste gedeelte bestond uit praktische workshops. 

Liefde voor...
De Zero Waste Week had als overkoepelend thema: ‘Liefde voor...’ “Want, waar je van houdt, verspil je niet. Daar zorg je voor”, aldus Zero Waste. “Meer liefde betekent dus minder afval. Liefde is een universeel thema dat iedereen aanspreekt. Iedereen herkent zich wel in het hebben van een favoriete trui of een meubelstuk van een dierbare. Dat zijn dingen die je koestert. En hoe mooi is het als we dingen met meer aandacht, zorg en liefde doen?”, aldus de organisatie. “Is dat niet het mooiste alternatief voor de wegwerpmaatschappij?”

Actueel
De week was toevalligerwijs perfect getimed: Zaterdag 1 juli ging nieuwe wetgeving van kracht in de strijd tegen afval, waarbij hergebruik de norm wordt. Per die datum geldt: 1) óf klanten gaan extra betalen voor wegwerpbekers- en bakjes waar plastic in zit; 2) óf klanten mogen zelf een bakje of beker meebrengen (en krijgen daarmee dus korting!); 3) óf klanten kunnen gebruikmaken van het herbruikbare alternatief van de aanbieder in de vorm van een retoursysteem.