Het pop-up infopunt dat werd geopend om ideeën op te halen voor de nieuwe VVV
Het pop-up infopunt dat werd geopend om ideeën op te halen voor de nieuwe VVV Foto: Breda Marketing

VVV wordt ‘Explore Breda Store’, en met die keuze is niet iedereen blij

Door: Hanneke Marcelis Algemeen

BREDA - In april zal de nieuwe Explore Breda Store de deuren openen in Breda. Die winkel wordt gerund door Breda Markering, dat de de officiële VVV-licentie in Breda heeft. Maar de keuze om de naam VVV te laten vallen, kan niet bij iedereen op positieve reacties rekenen. Burgerraadslid Edwin van den Kieboom heeft zeer kritische vragen gesteld over de keuze. “Wordt de Grote Markt straks ook omgedoopt tot de Large Market?”

Al sinds 2019 heeft Breda geen fysieke VVV-winkel meer. Vanwege de onzekerheid door de coronaperiode besloot het toen net opgerichte Breda Marketing zich eerst te richten op de ontwikkeling van het online informatiekanaal explorebreda. Ook ontwikkelde Breda Marketing een app met creatieve, groene en historische wandel- en fietsroutes. Dit vertaalt ze nu door naar deze fysieke plek in hartje Breda, pal naast de Grote Markt. En die fysieke winkel zal een naam dragen die past bij het online kanaal, namelijk de Explore Breda Store. En die keuze is tegen het zere been van burgerraadslid Edwin van de Kieboom van Breda Beslist.

Kritisch

Van den Kieboom heeft namens de partij zeer kritische vragen gesteld aan het college over de keuze van Breda Marketing. “Waarom is niet gekozen voor het sterke, betrouwbare, herkenbare en waardevolle merk VVV”, vraagt hij zich af. Het stoort hem dat er is gekozen voor een Engelse naam. “Op welke doelgroep ligt de focus en rechtvaardigt dit dan een Engelstalige naam? Ons mooie Breda trekt veel toeristen uit eigen land, waaronder veel senioren. Deze leeftijdsgroep kent de VVV. Is daar rekening mee gehouden met de bewegwijzering naar de Explore Breda Store? Komt er een vertaling bij? Hoe gaat de bewegwijzering gebeuren?”, vraagt hij zich af.

Large Market

Van den Kieboom vraagt zich ook af of Breda Marketing straks verder gaat met Nederlandse termen naar het Engels vertalen. Hij komt met enkele redelijk absurde voorbeelden. “Mogen we in de nabije toekomst nu ook verwachten dat de Grote Markt wordt omgedoopt tot Large Market en dat de Grote Kerk de Big Church wordt?”