Afbeelding
Foto: Michel Claessens

Explore Breda Store opent haar deuren: ‘Zoveel meer dan een VVV’

Door: Michel Claessens Algemeen

BREDA - De nieuwe Explore Breda Store is vanaf vandaag open voor bezoek. Deze nieuwe VVV-winkel is opgericht door Breda Marketing met als doel om mensen van binnen en buiten Breda de stad te laten ontdekken. Donderdagochtend werd de Explore Breda Store onthuld door wethouder Carla Kranenborg-van Eerd en Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing. “Dit informatiepunt is waar Breda voor staat: een innovatieve en creatieve samenwerking met lokale partners”, aldus wethouder Carla Kranenborg-van Eerd.

De Explore Breda Store bevindt zich aan het Stadserf achter het Stadhuis op de Grote Markt. De feestelijke onthulling van de winkel trok veel bezoekers en na afloop kon men alvast een kijkje nemen in de winkel. “We zien dat mensen die de stad bezoeken echt behoefte hebben aan een plek waar ze informatie kunnen krijgen. Tegelijkertijd wilden wij als gemeente dat dit een plek wordt die past bij onze stad. Breda is gezellig, dat weet iedereen, maar we hebben zoveel meer te bieden. We zijn een stad van toegepaste innovatie en creativiteit, en dat verhaal wilden wij naar buiten brengen”, vertelt wethouder Carla Kranenborg-van Eerd.

Tekst gaat verder onder de foto


Opening Explore Breda Store - Foto: Michel Claessens

Met deze opdracht ging Breda Marketing aan de gang en over het resultaat is de wethouder meer dan tevreden. “Ik vind het echt fantastisch. Je ziet dat alles wat ze hier gedaan hebben met Bredase ondernemers is neergezet. We vertellen hier dus ook echt Bredase verhalen”, aldus de wethouder. Volgens Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, vervult de Explore Breda Store drie functies. “Het is een podium voor verhalen, een winkel en uiteraard is het een informatiepunt.”

Podium

In de Explore Breda Store wordt een podium geboden aan lokale organisaties om zichzelf te presenteren. Op dit moment is er een expositie van de Blind Walls Gallery over hun schilderingen en de verhalen daarachter. Voor deze expositie en ter ere van de opening van de winkel werd door de kunstenaar Daan van Bommel een ware Blind Wall gemaakt.

Deze schildering ontwierp hij samen met een AI, waarna de Blind Wall als het ware op de muur geprint werd. “Dit is een mooi voorbeeld van innovatie en de verhalen die wij willen vertellen. Dit maakt het ook interessant voor Bredanaars om te komen kijken en als ze over een week of zes terugkomen is er weer wat anders te zien”, vertelt Assies.

Tekst gaat verder onder de foto


Blind Wall met AI gemaakt - Foto: Michel Claessens

Winkel

Zoals de naam Explore Breda Store misschien al verraadt, zijn er ook allerlei producten te koop. “Dit zijn geen souvenirs of iets dergelijks. Wij hebben niet de intentie om te gaan concurreren met de ondernemers. De producten worden gemaakt door lokale partners en achter elk product zit een verhaal. Door de bijbehorende QR-codes te scannen kun je dit verhaal lezen”, legt Assies uit.  

Tekst gaat verder onder de foto


Explore Breda Store - Foto:  Michel Claessens

Informatiepunt

Zoals van een VVV-winkel verwacht wordt, is het natuurlijk ook een informatiepunt. “Negen van de tien mensen gaan naar een VVV-kantoor voor een plattegrond, dus die hebben we zeker ook”, vertelt Assies. Naast een normale stadskaart bieden ze ook drie verschillende routekaarten die bedoeld zijn om mensen wat meer van de stad te laten ontdekken. 

Deze kaarten en meer zijn ook op het nieuwe online platform te vinden. “Via dit online platform zijn al onze kanalen met elkaar verbonden en kun je gemakkelijk zien wat er allemaal te doen is in Breda. Explore Breda is dus een persoonlijke offline- en onlinegids voor bewoners, bezoekers, studenten en bedrijven die hen inspireert om de stad te ontdekken.”

Tekst gaat verder onder de foto


Explore Breda Store - Foto: Michel Claessens

Kritiek

Toch is er ook kritiek op de nieuwe winkel, met name op de naam. De keuze om de naam VVV te laten vallen en de winkel de Explore Breda Store te noemen, leidde tot kritiek, ook uit de lokale politiek. “Wordt de Grote Markt straks ook omgedoopt tot de Large Market?” aldus burgerraadslid Edwin van den Kieboom.

Assies vindt deze kritiek niet terecht. “Voor een oudere generatie is de VVV een bekend merk, maar bij jongeren is de naam minder bekend. We willen hier ook het verhaal van Breda laten zien. Het VVV-informatiepunt is een onderdeel, maar de Explore Breda Store is zoveel meer dan dat.”


Opening Explore Breda Store - Foto: Michel Claessens