
Geen barcode meer scannen bij stallen fiets in Nieuwstraat en aan de Haven
Door: Olaf Knook AlgemeenBREDA - Geen barcode meer scannen bij het stallen van je fiets in de Nieuwstraat en aan de Haven. De gemeente Breda test een nieuw systeem waarbij je zonder tussenkomst van een sticker of pasje je fiets kunt parkeren. Volgens de gemeente is het huidige systeem met barcodes niet efficiënt genoeg en zorgt het regelmatig voor vertraging en technische problemen.
De afgelopen jaren kregen mensen een sticker op hun fiets en een plastic kaartje met een barcode, dat ze bijvoorbeeld aan hun sleutelbos konden hangen. Bij het in- en uitgaan van de fietsenstalling moesten zowel de sticker als het kaartje worden gescand. Maar dat is nu niet meer nodig in de Nieuwstraat en aan de Haven. Daar probeert de gemeente een nieuwe manier van fietsparkeren uit, die makkelijker, veiliger en klantvriendelijker moet zijn.
“Het oude systeem met kaartjes is kostbaar in onderhoud en belemmert de doorstroom en gebruikerservaring”, laat de gemeente weten. Door over te stappen op een systeem zonder pasjes en stickers, kunnen medewerkers zich richten op andere taken, zoals toezicht houden, schoonmaken en het aanspreken van bezoekers.
Hoewel het aantal medewerkers in de stallingen gelijk blijft, verandert hun rol. Ze worden actiever ingezet als gastheer of -vrouw en zorgen voor een nette, veilige omgeving. Daarnaast zijn er extra camera’s geplaatst die 24 uur per dag draaien. Er is ook live toezicht op afstand, zodat er snel kan worden gereageerd bij drukte of incidenten. Beelden worden tijdelijk opgeslagen en alleen bekeken als er volgens de gemeente een goede reden voor is, bijvoorbeeld bij diefstal of schade.
Wie is verantwoordelijk bij diefstal?
Als er tijdens de proef iets met je fiets, scooter of bromfiets gebeurt, kan de gemeente onder voorwaarden aansprakelijk zijn. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je zelf alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen, zoals het op slot zetten van je fiets, het bewaren van twee sleutels en het doen van aangifte. “De gebruiker is en blijft dus in de basis zelf verantwoordelijk voor het goed beveiligen van zijn of haar voertuig”, aldus de gemeente.
De proef duurt tot en met september. In die periode kijkt de gemeente niet alleen achteraf, maar wordt er voortdurend gemonitord en waar nodig bijgestuurd. “Zo kunnen we snel inspelen op signalen uit de praktijk en de dienstverlening verbeteren waar nodig”, zegt de gemeente. Gebruikers kunnen feedback geven, zodat het systeem gaandeweg wordt veranderd.




