Afbeelding
Foto: Breda Maakt Mij Blij

Hoe grote bedrijven uit Breda lokaal impact maken

Door: Hanneke Marcelis Advertorial

(advertorial) - Lokaal betrokken zijn. Maatschappelijk impact maken. En duurzame keuzes maken. Veel bedrijven willen het. Maar het kan soms een flinke uitdaging zijn. Daarom helpt Breda Maakt Mij Blij bedrijven erbij. Bijvoorbeeld met de succesvolle, lokale kerstpakketten. Duizenden Bredase werknemers van onder andere Amphia en Van Tilburg-Bastianen werden afgelopen winter verrast met een kerstpakket vol producten van lokale producenten, waarmee bovendien het maatschappelijk betrokken Stichting JOBi werd gesteund.

Het begon ooit als een corona initiatief: Breda Maakt Mij Blij. In de eerste periode van de crisis zette Thibaud van der Steen en zijn team zich in om producenten die met overschotten zaten door de crisis te helpen. Denk bijvoorbeeld aan de Nonnen van Oosterhout die 20.000 flessen wijn over hadden. Of aan boer Theo en zijn 300.000 gladiolen die door het afgelasten van de Nijmeegse Vierdaagse de container in zouden moeten.

Nu, drie jaar later, heeft het initiatief zich doorontwikkeld. Ook nu de crisis voorbij is, zet Breda Maakt Mij Blij zich in om lokaliteit en duurzaamheid te stimuleren. En dat tot blijdschap van verschillende grote bedrijven uit de regio zoals Amphia en Van Tilburg-Bastianen. Afgelopen najaar verrasten beide bedrijven hun werknemers met een kerstpakket van Breda Maakt Mij Blij. “Amphia zoekt altijd naar de verbinding met de stad, en duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. Verder vinden we het als ziekenhuis belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn bij onze regio. De kerstpakketten van Breda Maakt Mij Blij sloten voor ons heel mooi aan bij die doelstellingen”, legt Ivo Vergouwen, lid van de Raad van Bestuur van Amphia uit. 

Lokaal
Voor de kerstpakketten werkt Breda Maakt Mij Blij samen met diverse lokale ondernemers en producenten. In het pakket vond je afgelopen jaar onder andere bubbels van de Nonnen uit Oosterhout, pannenkoekenmix van Molen de Lelie in Etten-Leur, duurzame paprikachips van Snecco uit Breda en een ‘geupcyclede’ snijplank van Tools to Work. In totaal zaten er zo’n 15 verschillende lokale producten in het pakket. En om extra maatschappelijke impact te maken, koppelde Breda Maakt Mij Blij ook een goed doel aan het pakket. Dat was afgelopen jaar Stichting Jeugd Ontbijt Breda. Die stichting ontving per verkocht pakket een bedrag waarmee ze kinderen kunnen helpen aan een gezond ontbijt. Voor hen was het dan ook goed nieuws dat grote bedrijven zoals Amphia voor de lokale pakketten kozen. Want alleen al bij Amphia ging het om zo’n 5000 pakketten.

Tekst gaat verder onder de foto


De kerstpakketten van Breda Maakt Mij Blij  - Niels Priem

Innovatief
Een ander groot bedrijf dat voor een samenwerking met Breda Maakt Mij Blij koos, is Van Tilburg-Bastianen. “Toen ik voor de eerste keer over dit initiatief hoorde, was ik gelijk enthousiast over het innovatieve ondernemerschap. Want daar moet je je niet in vergissen. Het vergt lef en durf om je nek uit te steken om écht maatschappelijke impact te maken”, vertelt lid van de Raad van Commissarissen Marie-Anne Bastianen. Van Tilburg- Bastianen is net als Breda Maakt Mij Blij een echt Bredaas bedrijf. “Onze filosofie is heel mensgericht. We voelen ons verantwoordelijk voor onze medewerkers en voor de omgeving waarin we acteren. We willen dan ook graag een steentje bijdragen aan de Bredase samenleving, en de samenwerking met Breda Maakt Mij Blij is één van de manieren waarop we dat doen.” Omdat Van Tilburg- Bastianen vestigingen heeft in meerdere plaatsen, werden er gepersonaliseerde pakketten gemaakt met producten uit iedere regio waar het bedrijf gevestigd is. Zo kreeg iedere werknemer een echt lokaal pakket.

Marie-Anne Bastianen noemt het initiatief van Breda Maakt Mij Blij ‘een cadeautje’. Ook Ivo Vergouwen is blij dat initiatieven zoals Breda Maakt Mij Blij bestaan. “In de coronatijd zag je steeds meer lokale initiatieven. Breda Maakt Mij Blij is er daar één van, maar er zijn er nog veel meer. Die moeten we koesteren. Want bijvoorbeeld zo’n kerstpakket vol lokale producten én met maatschappelijk impact: Dat is niet voor ieder bedrijf zomaar zelf te regelen en uit te vogelen. Dat het ons wordt aangereikt is enorm waardevol.”