Verleidelijke reclame

Column

Dat de zomer nadert wordt ons door de kledingfabrikanten heel duidelijk gemaakt. Kijk maar eens om je heen naar al die posters van schaarsgeklede modellen die er overal hangen. Als je enigszins naïef ernaar kijkt, is het verschil met de gemiddelde pin-upfoto te verwaarlozen. Het is niet heel verbazingwekkend dat menigeen met een behoudende religieuze overtuiging zich aan dit werk stoort. En over de verkeersveiligheid zullen we het maar niet hebben, met al die afgeleide bestuurders op de weg. De passagiers van zo’n bus brengt het ook maar op ongewenste gedachten. Maar ja, pas als iemand van belang zich half te pletter rijdt, wordt er iets aan gedaan. Want een buil op je hoofd doet ook bij een minister of een verkeersveilig lid van het koningshuis pijn.

Dat de posters geen massaal doelwit zijn van feministen (bestaan die nog?) en hun gelijkgestemden is wonderlijk. Hup, zwarte verf er tegenaan, en klaar. Maar niets van dat al. De modellen blijven er allemaal piekfijn uitzien. Terwijl ik op dat punt een eind kan meekomen. Enigszins vrouwonvriendelijk zou je ze best kunnen noemen, die dames met die zwoele blik op de weg.

Gaan de Bredase belangenbehartigers van de vrouwelijke medemens daar iets aan doen? Jazeker, en wel creatief. Bijna iedereen kent wel die kartonnen uitknip-poppetjes voor kinderen die je met kartonnen of papieren kleertjes kunt aankleden. Die kleertjes worden met lipjes aan lijf en ledematen van het poppetje bevestigd. Hartstikke leuk! Nu, dat gaan we ook voor die arme blote juffers op de posters doen. Kleertjes met lijm bevestigen mag ook. Dat wordt hartstikke gezellig en vrolijk langs de straat. Verleidelijke reclame? Nee hoor, gewoon, een kinderspelletje!

Ik ben benieuwd naar wat er komen gaat.