Hennie van de Kar.
Hennie van de Kar.

Tandartsbezoek wordt ondernemersles

Column

Vertrouwen. Heb vertrouwen. Ik herhaal de woorden in mijn hoofd. Hardop kan ik ze niet zeggen, want ik lig tamelijk weerloos in de stoel van de tandarts. Met mijn mond open. Uiteraard.

Heb je nog vragen? checkt mijn tandarts, als ik binnenkom voor de halfjaarlijkse controle. Dilemma. Zeg ik waar ik last van heb, of houd ik mijn mond in de stille hoop dat hij niets vindt. Met dat laatste zit ik alleen mezelf dwars, dus beken ik waar de gevoeligheden liggen. Dit in het vertrouwen dat hij er geen slaatje uit slaat, nu de tarieven vrij zijn. Na alle commotie hierover, vind ik dat ik daarnaar moet vragen. De tandarts als vrije ondernemer, ik in de rol van veeleisende consument. Zelfs als mijn tandarts zijn tarieven laat stijgen, zal ik geen vervanger zoeken.

Al bijna vijftien jaar behandelt hij mijn mond, professioneel en met veel egards. Mijn tandarts bagatelliseert mijn blijvende huiver voor zijn instrumentarium niet. Hij sleept mij steeds opnieuw door de noodzakelijke behandelingen heen, door rustig te vertellen waar hij mee bezig is en wat er nog volgt. Hij voelt daarmee feilloos aan wat ik als klant (patiƫnt) nodig heb. Hij beoefent zijn vak met precisie en op zo'n authentieke manier, dat iedere zzp'er of ondernemer iets van hem zou kunnen leren als het gaat om klantgericht werken.

Uitleggen wat je doet en waarom je het zo doet; daarin is mijn tandarts, zijn tijd als vrije ondernemer ver vooruit. Zijn uitleg kweekt vertrouwen. Daarom kom ik ieder half jaar terug. Zelfs als de tarieven mochten stijgen.