foto Guido van der Kroef
foto Guido van der Kroef

Van de koude grond (3): Beeldcultuur

Column

Breda is de stad van beeldcultuur. Tenminste, dat is wat een aantal mensen uit onder meer politieke en creatieve kringen graag willen. Beeldcultuur als beeldmerk, als vorm van „branding”, zoals dat tegenwoordig ook wel heet. Niet onlogisch, want in de stad is er meer dan genoeg creatieve kwaliteit voor handen om dat waar te maken. En in het kader van de stadsmarketing is niet verkeerd. Kortom: gaan voor die beeldcultuur.

Volgens coach-trainer Rolf Rosenmöller ( ja, de broer van…) valt „branding” te verdelen in zes belangrijke thema’s, de 6 B’s.
De B van Bewustzijn: weten wat er in de wereld om je heen gebeurt
De B van Bezieling: Vanuit je talent en ambitie een bijdrage aan de wereld willen leveren om je heen?
De B van Belofte: wat kan een klant (lees burger, toerist, stadsbezoeker) van je verwachten?
De B van Beleving: welk (uniek en positief) gevoel wil je bij de ander achterlaten?
De B van Bijzonder: met welke kennis, ervaring en passie onderscheid je je van anderen (lees andere steden)?
De B van Beloning: wat alle inzet oplevert, kortom, daar doe je het voor!

Psychologie van de koude grond? Zo kun je dit rijtje afdoen, maar we kunnen er ook ons voordeel meedoen. Laten we het merk 'Stad van beeldcultuur' eens langs die meetlat leggen. Zonder alle punten afzonderlijk langs te gaan: rijd met fiets of auto de stad eens binnen. Waar is die permanente factor van beeldcultuur? Ja, een tijdelijk tentoonstelling of evenement, dat is er wel, maar ook daar moet je vaak naar op zoek. En tijdelijk is maar tijdelijk. Fijn dat electronica bij de aanloopwegen ons laat weten dat er markt is, of dat het koopzondag is. Nuttig, echt waar! Maar even advocaat van de duivel spelend: rijd een en stad als Rotterdam eens in, of zoef er langs over de snelweg. Wat valt je op? Yep? Architectuur, kunst, skyline. Precies de speerpunten die de stad in zijn branding heeft omarmd. Daar wil je dus meer van zien.

Dus hup Breda, denk groots, gooi de schroom van je af en 'go for it'. Laat de stad spetteren van beeldcultuur, kunst creativiteit. Laat je belofte zien, maak je beleving tot iets bijzonder, wees je bewust van je potentie in de wereld. Laat de verwondering optreden zodra iemand de stad binnenkomt. En maak er iets bijzonders van.

Beeldcultuur begint met een B. En Breda ook. Waar wachten we op?
Forek