Afbeelding

538-Koningsdag Breda, een podium of een podium?

Column

City Marketing heeft als taak om het imago van de stad om te zetten in klinkende munt. Bijvoorbeeld door meer toeristen, bedrijven, investeerders, studenten, gezinnen of gewoon gelukszoekers naar de stad te trekken. Maar hoe doe je dat? Misschien wel door het tonen van een promotiefilm tijdens het 538-Koningsdag.

Aan fotogenieke pluspunten heeft onze stad geen gebrek. De bourgondische inborst, de nabij gelegen groene natuur en het cultuur-historisch erfgoed, doen het altijd goed in een film. Tel daarbij op, een fraaie historische binnenstad met zeer hoge horeca-dichtheid en een brede aanbod aan spraakmakende evenementen, en je hebt promotiemateriaal waarin Breda wordt neergezet als de bruisende hoofdstad van de Baronie. Om te voorkomen dat het filmpje net zo truttig zou worden als dat het nu klinkt, ga je het niet zelf maken. Nee, je geeft het als gezamenlijk afstudeerproject aan de studenten van St Joost en de NHTV. Daarmee onderstreep je meteen de meerwaarde van deze twee unieke opleidingen binnen je stadsgrenzen.

Nu ben ik ben niet zo thuis in marketing, en al helemaal niet in City Marketing, dus misschien zeg ik wel iets heel raars. Maar wat als we dit promotiefilmpje nou eens hadden getoond tijdens een lullig festivalletje wat toevallig vorige week in Breda gehouden werd? Een evenementje waar wat artiesten kwamen optreden, en waar veertigduizend man een kaartje voor had gekocht. Een feestje waarvoor we zo ongeveer het NS-station moesten ombouwen, om de stroom gasten in goede banen te leiden.

En wat als we nou ook nog eens reclameruimte hadden ingekocht op de website van Radio 538 om dit filmpje te tonen? Of wanneer we hetzelfde gedaan zouden hebben op de streaming-diensten die deze happening live uitzonden? Tja, dan had ons stadje nu waarschijnlijk op het netvlies gestaan van tienduizenden potentiële toeristen, studenten, jonge relatie- en netwerkmanagers, in binnen- en buitenland. Maar ja, op zoveel aandacht zat de afdeling City Marketing dus blijkbaar ook weer niet te wachten.

Vroeger heb ik op school geleerd dat één plus één twee is. Maar waarschijnlijk hebben een aantal ambtenaren een andere opleiding genoten dan ik. Bij hen is het niet opgekomen om het 538-Koningsdag te gebruiken als podium om Breda te promoten. Hierdoor bleef het beperkt tot een podium, niks meer dan een stel planken waarop de godenzonen van Breda hun kunsten mochten vertonen. Ik voorzie dan ook nog een zeer lange weg, en vele euro’s belastinggeld, om deze gemiste kans in te halen.

Babs Verstrepen