Op je sloffen door het museum

Nieuws

Terwijl de zomer Breda doet zuchten is het in het Graphic Design Museum heerlijk koel. Het museum, dat nu iets meer dan een jaar open is, luidt de zomer in met drie nieuwe tentoonstellingen. Die moet je wel op je sloffen bekijken. Letterlijk.

BREDA – Als bezoeker sta je even raar te kijken. Bij de ingang, tegenover de kassa, staan een paar wasmanden met blauwe overtreksloffen. Van die netjes die je als ouder kent van het zwembad, als je je zoon of dochter naar de rand van het bad begeleidt. “Die moeten over je schoenen”, zegt Fran van den Bogaert van het museum voor de zekerheid.

Venetië
Dus stappen we blauw gesloft de zaal in. En meteen is duidelijk waar de sloffen goed voor zijn. De hele vloer ligt vol met tapijten. “Handgeknoopt in China”, vertelt Van den Bogaert. Het zijn ontwerpen van ontwerpstudio Thonik die normaal vooral digitaal of gedrukt hun weg naar klanten vinden. Het zijn flinke werkjes van drie bij vier meter. Het geeft de kijker een ander beeld van het ontwerp, al is het alleen maar door de enorme afmetingen. Het kleurrijke geheel doet je ook duizelen. De tentoonstelling is voor het eerst in Nederland te zien. Eerder lagen de tapijten in Venetië bij de Biënnale en in Shanghai.

Het Amsterdamse Thonik is vooral bekend van het viral-filmpje van de SP. Daar zag je Jan Marijnissen posters plakken met de tekst Jan houdt van .... En als je je naam invulde kwam daar je eigen naam te voorschijn. Het filmpje is te zien in de achterste ruimte van de zaal: het Viral Movie Museum.

Tweede nieuwe tentoonstelling is de Dutch Design Database, die een overzicht wil bieden van Grafisch Ontwerp sinds 1945. De database bestaat uit twee onderdelen. Een zaal waar je letterlijk een tijdbalk inloopt. Op de vloer en op het plafond staan grote zwart balken met daarin tekst en een jaartal met hoogtepunten uit het graphic design. Op de muur aan het eind van de zwarte balk staan uitsnedes van ontwerpen uit dat jaar. De ontwerpers hebben zelf hun ontwerpen kunnen uploaden.

iPhone
Een zaal verder volgt de verdieping. Een touchscreen maakt het mogelijk om op allerlei manieren – ontwerper, jaartal, media – door de collectie te bladeren. Het werkt associatief, maar vergt wel even wat proberen. Mensen met een iPhone herkennen de bladermanier, anderen zullen af en toe wat zitten stoeien.

Het resultaat van een zoekopdracht is zichtbaar op twee plaatsen. Het scherm voor je en de muur. Vooral die projectie geeft inzicht in de omvang van de collectie. “En dat is precies de bedoeling”, zegt ontwerper Niels Schrader, die toevallig komt binnenlopen. De database is in de toekomst ook via internet toegankelijk. Dat is zeker nodig, want thuis komen er vast ‘oja-momenten’ over ontwerpen of ontwerpers waar je als bezoeker meer van wilt weten.

Credit
Laatste nieuwe tentoonstelling is Credit on Color. Een muur vol credit- en kortingskaarten, gerangschikt op kleur. 23-duizend pasjes kreeg samensteller Fabiënne van Beek voor haar kiezen. Die haalden niet allemaal de muur. “Het laat zien hoe merken banken worden”, stelt Van de Bogaert. “We willen hiermee tot nadenken stemmen, ook met het oog op de huidige crisis.”

In de tentoonstellingen is de hand van directeur Mieke Gerritzen voor het eerst zichtbaar. Interactief, internationaal en uitdagend. Het maakt nieuwsgierig naar de volgende exposities en ideeën.

- Thonik, Made in China, made by you (27 juni t/m 27 september)
- Dutch Design Database (27 juni t/m februari 2010) www.dutchdesigndatabase.com
- Credit on Color (27 juni t/m 27 september)