Rewin wijst rationeel op voordelen West-Brabant

Economie

BREDA - De economische crisis gaat dag 207 in en dat merken ook Breda en West-Brabant. “We hoeven het niet onder stoelen of banken te steken, zegt Cees Nuijten, investeringsdirecteur bij Rewin West-Brabant. “Maar er gloort een lichtpuntje aan de horizon. Met de komst van het Topinstituut naar Breda ziet de stad zich verzekerd van aandacht van grote (inter)nationale bedrijven. En meer werkgelegenheid.” Deel 3 van een serie.

Rewin, een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor economische ontwikkeling aan de Mozartlaan in Breda, ziet goed wat er met de Brabantse economie gebeurt tijdens de crisis. Maar het aantrekken van bedrijven uit onder meer China en in mindere mate Korea gaat onverminderd door. “Dat zijn de markten waar wij ons naast de traditionele Amerikaanse markt op richten. Ondanks de crisis blijft China een groot aandachtsgebied”, zegt Nuijten. Maar ook dichter bij huis vraagt Nuijten bedrijven zich te vestigen in Breda. “We proberen ze over te halen naar Breda en/of West-Brabant te komen door middel van rationele verhalen over loonkostenbeparing, betere bereikbaarheid, schaalvergrotingsvoordelen en een betere efficiency. De Randstad, Antwerpen en Brussel zijn nu eenmaal duurder om je bedrijf te vestigen en hebben meer last van files. Breda ligt tussen die gebieden in, is relatief goedkoper en de schaalvergroting leidt tot een belangrijk betere efficiency.”

Dieptepunt
Volgens Nuijten is het een tijdje oorverdovend stil geweest op zijn gebied. “Zo als vanouds legden we nieuwe contacten, maar we kregen iedere keer nul op rekest. ‘Bel later nog maar eens terug’, kregen we dan te horen.” Nuijten hoopt dat de bodem is bereikt, maar sluit niet uit dat het werkelijke dieptepunt nog moet komen. De kans dat de bouwmarkt straks verder terugloopt, is reëel aanwezig. Die sector is een niet-onbelangrijke katalysator van de economie. Als dat gebeurt, gaan we het pas echt voelen.”

Instituut
Dat de komst van het instituut en de campus een impuls geeft aan de Bredase en Brabantse economie is nu al zichtbaar. “Het eerste gerenommeerde grote bedrijf heeft al laten merken interesse te hebben om naar Breda te komen.” Om welk bedrijf het gaat, laat Nuijten in het midden. “Het is te vroeg om daar iets over te zeggen. Maar het wordt een hoogwaardig ontwikkeling van zeker één hectare.”

Rewin West-Brabant haalde al eerder de distributietak van elektronicabedrijf Samsung naar Breda. “Het bedrijf had in Engeland problemen met het aanleveren van producten aan Oost-Europa. We hebben contact gekregen en hebben de voordelen van Breda ten opzichte van Belgie in kaart gebracht. Inmiddels werken er hier bij het distributiecentrum 250 mensen. Ook een andere groot bedrijf uit Amerika, waarvan hij de naam niet mag noemen, verhuist waarschijnlijk de afdelingen distributie, verkoop, marketing en facturatie naar West-Brabant. “Dat levert tezamen met twee andere Amerikaanse bedrijven die ook boven de West-Brabantse markt hangen ruim 600 banen op”, zegt Nuijten.

Toekomst
Dienstverlening en hoogwaardige logistiek. Daar ligt volgens Cees Nuijten de toekomst van de stad. “Je moet realistisch en bescheiden blijven, maar Breda als kenniscentrum is niet te hoog gegrepen. Met de realisering van het topinstituut voor logistiek wordt dat verder versterkt. Logistiek en distributie is vanouds een sterke factor in de West-Brabantse economie en waar je sterk in bent, moet je behouden en zo mogelijk verder uitbreiden. Voor Breda en West-Brabant geldt dat ze zich onder meer moeten richten op distributie”, meent hij.

"Er wordt weleens met enig dedain over distributie gesproken, maar vergeten wordt dat het niet langer meer simpel dozen verschuiven is, maar een complex proces om bijvoorbeeld de logistiek voor 250.000 spareparts over heel Europa te verzorgen met inbegrip van sales, marketing, facturatie, debiteurenbeheer, customerservice en het 'just in time' principe. Als je de interessante nichemarkten eruit pikt is het een hoogwaardige markt.”

Beperkingen
Nieuwe terreinen moeten dus beschikbaar worden gesteld. “En dat gebeurt ook. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de stad bij de A27. Maar dat kost nu eenmaal tijd. Andere ingrediënten zijn reeds op orde. Zo heeft Breda de aansluiting met de HSL, die kwam er alleen als Breda er ook iets wijzer van werd. De bestuurders van de stad Breda hebben dat slim gespeeld, want aldus werd de shuttle met een nieuw hoogwaardig station binnengehaald. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat steden als Antwerpen, Brussel, Utrecht en Rotterdam forse concurrenten zijn. Breda is in dat opzicht nog steeds een provinciestad. David en Goliath! We moeten dus onze beperkingen blijven onderkennen.”

Eerder:
>> De markt ligt open voor Meeùs
>> Breda als opleider van de regio