Creatief starten tijdens kredietcrisis

Zakelijk

BREDA – De financiële crisis laat overal zijn sporen na. Zo ook in de wereld van makelaars en taxateurs. Wat bezielen de Bredase ondernemers Dieuwke Burgmans en Inge Rijken om eind vorig jaar, het moment dat de crisis in volle gang is, een nieuw kantoor op te zetten? “Wij denken dat het vanaf nu alleen maar beter kan.”

Door Serge Mouthaan
Eerst stortte in de Verenigde Staten en wat later in Spanje, de huizenmarkt in. De signalen waren dus duidelijk aanwezig. Het negatieve effect van de crisis is nu ook in Nederland voelbaar. Makelaarskantoren die arbeidstijdverkorting aanvragen zijn daar een voorbeeld van.

“Ik denk niet dat het in de nabije toekomst veel slechter kan. Daar heb ik vertrouwen in”, aldus Burgmans. “Kijk wij hebben toch een voordeel. Grote kantoren moeten een stapje terug doen. Zij zitten in een duur pand, hebben dure auto´s en veel personeel. Daar hoeven wij niet op te letten”, vult Rijken aan.

De twee makelaars/taxateurs zien het positief dat ze juist nu met een bedrijf zijn begonnen. Ze bezitten een pand noch personeel. Rijken: “Het is zaak om zo min mogelijk kosten te maken. Je wordt wat creatiever. We hebben ook het geluk dat we in een bedrijfspand van mijn man voorlopig kantoor kunnen houden. Qua uitstraling is het beter dat we een eigen pand hebben, maar dit scheelt natuurlijk veel geld.” Burgmans: “Daarnaast hebben we een mailing gemaakt die we dan zelf bij mensen in de brievenbus stoppen.” “Dan spelen we voor postbode”, zegt Rijken lachend.
Persoonlijke aandacht
Rijken en Burgmans kennen elkaar al van jaren geleden uit de makelaarswereld. Ze weten uit ervaring dat het echt een traditionele mannenwereld is. Ze vinden dat daar hun kracht ligt. “Er is ooit een onderzoek geweest dat vrouwen goed zijn in de makelaardij. Voor zowel de vrouwelijke als mannelijk klant. Ik denk dat wij kunnen inspelen op praktische zaken en op gevoel. Dat maakt ons sterk”, meent Rijken.

Burgmans wijst op het feit dat hun kantoor zeker niet de goedkoopste is, want dat zegt volgens haar niets over de kwaliteit. “Een huis kopen is voor veel mensen een van de grootste investeringen in hun leven. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Persoonlijke aandacht vinden wij daarom belangrijk.” Rijken: “Wij willen service bieden. Bij ons ben je niet als bij sommige grote kantoren een nummertje. Maar wij zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Anders had ik net zo goed thuis achter het fornuis kunnen gaan staan.”

Mantelpakjes zijn aan ons niet besteed
'Uw Huis verkopen? Wij zetten onze tanden erin', luidt de tekst op een kaart met een foto van menselijke gebitten. Het is geen reclame voor een tandartsenpraktijk, maar van het makelaarskantoor van Burgmans Rijken. “Creatief ondernemen staat bij ons voorop.

We weten niet of het serieus wordt genomen. Misschien slaat het niet aan, maar we willen anders zijn. Mantelpakjes zijn ook niet aan ons besteed.”

www.burgmansrijken.nl