Cliëntenraad Amphia eist aanpak nazorg

Nieuws

BREDA - De clientenraad van het Amphia eist dat het ziekenhuis ontslagen patiënten beter begeleidt. Ook de nazorg moet beter. Dat is een van de aanbevelingen die staan in een brief die de cliëntenraad deze week aan de Raad van Bestuur stuurt.
>>25 mln extra voor automatisering

De daling van het Amphia Ziekenhuis uit Breda en Oosterhout naar de 86e plaats in de Ziekenhuis Tophonderd van het AD is voor de cliëntenraad aanleiding aan de bel te trekken bij de Raad van Bestuur. Dat meldt voorzitter John de Wit.

De cliëntenraad was volgens De Wit niet blij met de 86e plaats op de lijst. “Dat is niet prettig. Zeker niet als je ziet dat het ziekenhuis in 2005 nog tiende stond.” Daarom stuurt de onafhankelijke raad ongevraagd advies naar de leiding van het Amphia. “Wij vragen de Raad te kijken naar de nazorg, dus wat er gebeurt als een patiënt ontslagen is.” Het is de bedoeling dat die kort na ontslag een telefoontje krijgen van het ziekenhuis. “Of de instructies helder zijn of er vragen over medicijngebruik zijn. Dat zijn zaken die volgens ons makkelijk aan te pakken zijn en op korte termijn al leiden tot een grotere tevredenheid en een hogere plaats op de lijst.” Het Amphia scoort op dat onderdeel nu nul punten, waar er twee te verdienen zijn.

Het advies van de cliëntenraad is niet vrijblijvend. “De Raad van Bestuur is verplicht er iets mee te doen. Als ze het naast zich neer wil leggen moet ze daar een degelijke motivatie voor hebben. Zo maar zeggen, bedankt voor het advies, en het naast zich neerleggen, dat kan niet.” Officieel moet de Raad van Bestuur binnen drie maanden reageren. De aanbevelingen van de cliëntenraad zullen zeker effect hebben, zo denkt hij. “Ik weet zeker dat de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur er alles aan zal doen de weg omhoog in te slaan.”

Het onderzoek van het AD staat hoog aangeschreven, stelt De Wit. “Je hebt meerdere onderzoeken, maar de methodiek van het AD wordt heel serieus genomen.” Vandaar het advies. “De uitslag noopt tot bezinning over hoe op een goede manier hier lering uit te trekken.”
Volgens De Wit is het ziekenhuis wel op de goede weg. Zo is volgens hem het aantal klachten de afgelopen drie maanden al gedaald en zit het traject van veilig incidenten melden (VIM) op een goed spoor. “Daarbij moet je denken aan zijn zaken die te voorkomen zijn, bijvoorbeeld als mensen uit bed vallen.”
Wel blijft de cliëntenraad, al is het niet in deze brief, aandacht vragen voor wachttijden bij de verschillende poliklinieken. “Dat is een permanent onderwerp van gesprek tussen ons en de Raad van Bestuur. Wachttijden bij sommige poliklinieken zijn nog te lang, en dat is oorzaak van veel klachten.” Overigens telt dat minder zwaar mee in het AD-onderzoek. Daarin komen alleen de wachttijden tussen staaroperaties terug, dus hoe veel tijd er tussen operatie aan het linker- of rechteroog zit. “Wij kijken breder”, geeft De Wit aan.

De 86e plaats op de ranglijst betekent niet dat het Amphia slechte zorg biedt, zo geeft De Wit aan. “Zeker niet. Dat blijkt ook uit de openbare prestatierapporten die het ziekenhuis op zijn site publiceert. Het is een goed ziekenhuis, waar hard gewerkt wordt aan de kwaliteit van de zorg.”

De Raad van Bestuur zegt de brief van de cliëntenraad af te wachten, zo meldt woordvoerder Truus de Bruyn-Goumans. “De Raad van Bestuur zal daar serieus naar kijken. Zoals de Raad overal serieus naar kijkt.”

Ziekenhuis Top 100