Net na nieuwjaar zorgt de sneeuw weer voor een wit Breda. foto Bouke Tuit
Net na nieuwjaar zorgt de sneeuw weer voor een wit Breda. foto Bouke Tuit

Opinie: 'Breda maakt het waar' … of toch niet?

Opinie

OPINIE – Op kerstavond zaten mijn vriendin en ik in de bioscoop bij de nieuwste filmsensatie van regisseur James Cameron: ‘Avatar’. Een film die ruim twee-en-een-half uur aan topvermaak biedt.

Niet zozeer om de - wat dunne, clichématige – verhaallijn, maar met name vanwege de prachtige 3D-beelden en andere visuele hoogstandjes. De kleuren spatten bijvoorbeeld werkelijk van het scherm.

Promotiefilmpje
In afwachting van dit spektakel werd, zoals gebruikelijk, een reclameblok getoond mét daarin ook het promotiefilmpje van ‘de beste binnenstad van Nederland’. Ook wel bekend als het centrum van Breda. Het filmpje toont ons zowel Bredanaars als bezoekers van de stad, die zich in lovende woorden uitdrukken over de Parel van het Zuiden. Een voice-over met verre van een Bredase tongval somt op wat er allemaal in onze mooie stad te doen is. De beschaafd sprekende vrouwenstem wordt ondersteund door beelden van het Valkenberg, de Grote Markt, Het Begijnhof en natuurlijk de Grote Kerk. ‘Breda maakt het waar’, luidt de conclusie. Maar is dat ook zo?

Slogans
Zutphen had een tijd geleden ‘Zoom in op Zutphen’ als slogan, Ede blijkt ‘verrassend veelzijdig’ als we de marketeers moeten geloven, in de gemeente Asten willen ze alles ‘samen aanpakken en genieten’ en ‘het kan’ blijkbaar in Almere. Leuk die oneliners om een stad of dorp te promoten, maar erg onderscheidend en authentiek zijn ze niet. Want waarom zou iedere andere stad dan Ede niet veelzijdig zijn? Houden de mensen in andere gemeenten niet van aanpakken en genieten zoals in Asten? En kan het alleen maar in Almere?

Gelukkig zijn er ook tal van voorbeelden te noemen die wel sterk en herkenbaar zijn. Bovendien blijven deze sterke slogans wel hangen in de hoofden van mensen. Wie kent er bijvoorbeeld niet: ‘Er gaat niets boven Groningen’? Op een leuke manier dubbelzinnig en bovenal makkelijk te onthouden. Amsterdam pakte een aantal jaren geleden uit met de succesvolle campagne ‘I AMsterdam’ en het bekendste voorbeeld van stadspromotie is waarschijnlijk ‘I Love NY’, niet voor niets te pas en te onpas gekopieerd.

Maar goed, Breda maakt het dus waar. Is dat zo? En wat maakt Breda dan waar, haar naam soms? Welke naam eigenlijk? En zoals gezegd: maken andere steden het dan niet waar? We weten allemaal dat Breda bekend staat als Bourgondisch, gezellig en historisch. Waarom vinden we dit niet terug in de slogan? Toegegeven, deze eigenschappen worden door de vertelstem in het filmpje opgenoemd. Alleen krijg ik bij het kijken naar de promofilm het gevoel naar een commercial van CenterParcs te kijken in plaats van een bruisende, veelzijdige stad. ’U kunt hier badmintonnen, zwemmen en natuurlijk heerlijk tot rust komen’ is vervangen door flaneren, winkelen en relaxen.

Een gevoel
Uiteraard komen mensen van heinde en verre naar Breda om te flaneren, winkelen en relaxen. Ook ik zou dat doen wanneer ik een buitenstaander was. Maar dan wel omdat Breda iets heeft wat mijn eigen stad niet heeft. Iets waar maar moeilijk de vinger op te leggen valt. Een bepaalde sfeer of een bepaald gevoel. Ik kan het weten. Na twintig jaar in de Achterhoek gewoond te hebben, overviel Breda mij vanaf de eerste dag dat ik hier kwam. Sinds die dag ben ik hier dan ook niet meer weg te slaan. Het is exact dát gevoel dat ik terug had willen zien in het filmpje.

Beelden die een bepaald gevoel oproepen zijn meestal zo sterk dat ze geen uitleg behoeven. Laat dat maar aan de fantasie van de kijker over. Na het Breda-filmpje volgt een reclame van Bacardi. We zien tientallen, zo niet honderden boten bijeenkomen om hun eigen eiland te bouwen. Compleet met palmbomen en al. Er wordt verlichting opgehangen en het feest kan beginnen. De avond eindigt in de late uurtjes met het oplaten van wensballonnen. Er komt geen woord aan te pas, enkel muziek en sfeerbeelden. Toch heeft iedereen een bepaald gevoel bij het filmpje.

Zo kan het dus ook.

Bouke Tuit is redacteur van BredaVandaag.nl