Afbeelding

Gorilla de afkickperiode voorbij

Cultuur

CENTRUM – Het kunstenaarscollectief Gorilla, bekend van hun ‘visuele columns’ in de Volkskrant, hadden last van afkickverschijnselen toen hun samenwerking met het dagblad stopte. Maar nog steeds ligt hun focus op de actualiteit. Donderdag start in het Graphic Design Museum de tentoonstelling Gorilla Formeert.

“Ik heb erg moeten wennen in die eerste periode. Een soort van onrust. Al was je niet zelf elke dag bezig met het maken, want we rouleerden in duo’s, maar ik voelde me wel verantwoordelijk. Het speelde dagelijks een rol”, zegt een van de makers, Herman van Bostelen.

Gorilla is een samenwerkingsverband van de ontwerpbureaus De Designpolitie, Lesley Moore en dus ontwerper Van Bostelen. Gezamenlijk (vijf ontwerpers) maakte ze vanaf 2006 meer dan 800 columns. “En dan heb ik niet over de ongepubliceerde”, vertelt Moore. “Ook ik moest afkicken, maar het was eveneens prettig dat het ophield. Het werd op een gegeven moment wel erg druk.”

Dagelijkse druk
Daarnaast hebben allen hun eigen werk en dat was al zo tijdens de Volkskrant periode. Inmiddels publiceren ze hun columns in De Groene Amsterdammer en Adformatie. De dagelijkse druk toch is wat minder geworden.

“Bij het maken van de columns in de krant werkten we in paren. Een komt met een idee en de ander is het klankbord. Het kwam wel eens voor dat we vastzaten, maar het is altijd gelukt”, meent Van Bostelen. “Het grappige was dat er altijd een noodoplossing was. Hoe hoger de druk hoe beter”, vervolgt Moore.

Het idee voor de tentoonstelling in Breda is natuurlijk gebaseerd op de huidige kabinetsformatie. Met zoiets dergelijks stonden ze kortgeleden, tijdens de verkiezingen in Engeland, ook in een galerie in Londen. Het collectief zou dan ook graag in meerdere landen hun werk presenteren.

Succes
“Dat kan lastig zijn, want je moet iets maken wat daar aanslaat. Je kunt in Nederland succes hebben, maar dat wil niet zeggen dat het elders ook lukt. Misschien is het typisch Nederlands wat wij maken. Je moet in ieder geval rekening houden met een ander gevoel”, aldus Van Bostelen.

Moore denkt daar het zelfde over. “Misschien is Engeland niet zo’n moeilijke plek. Het belangrijkste is om in de huid van de mensen uit dat land te kruipen.”

Kritieken
In Engeland stonden ze als onbekende tussen de bezoekers van de tentoonstelling. Een voordeel, want zo konden ze meeluisteren naar de kritieken die werden gegeven. En die waren volgens de twee positief. Maar nu gaat het toch echt om de expositie in het Graphic Design.

Van Bostelen: “Zoiets al we nu presenteren in Breda Krijgt misschien vervolg. Een soort van verkiezingsconcept. Maar er is meer te zien van ons werk.”

Moore: “Ik ben echt trots om hier te staan met ons werk. Ze hebben hier al veel spannende exposities gehad. Het is ook leuk omdat hier veel mensen langslopen. Het lijkt anders als in een galerie waar na de opening niemand meer komt,"