Houding gemeente ergert omwonenden kunstwerk

Cultuur

PRINSENBEEK - Het Kunstwerk ‘High Speed in Slow Motion’ is inmiddels aan het proefdraaien in het Prinsenbeekse Park Overbos. Omwonenden ergeren zich hevig aan de overlast, die dit kunstwerk van Brusselaar Gert Robijns met zich meebrengt, maar ook de gebrekkige communicatie met de gemeente Breda roept wrevel op.

Anita van de Klundert en haar partner Joris Theeuwes, bewoners van een sfeervol huis, waarvan de tuin grenst aan het park zijn boos. Het zijn echte kunstliefhebbers en zijn terug van een reis naar Moskou en St. Petersburg, waar ze hun hart hebben opgehaald aan alle 'fraaie' kunstschatten die de musea daar te bieden hebben.

"We zijn bepaald niet tegen kunst, we genieten er van. We zijn dus ook niet tegen de installatie van Gert Robijns, maar wel tegen de licht- en geluidoverlast die het veroorzaakt. Ons steekt ook dat de we begin september uit de krant hebben moeten vernemen dat het kunstwerk een paar dagen later geplaatst zou worden. De gemeente heeft verzuimd ons daarover in te lichten en presenteerde het kunstwerk vervolgens als een voldongen feit”.

De bewoners van de Mr. Bierensweg zijn van mening dat de installatie van Robijns zijn doel volledig voorbij schiet. Volgens hen zouden de lichtflitsen, die snelheid suggereren, oorspronkelijk aan de binnenkant van de tunnelbak geplaatst worden.

"Dit werd echter door Prorail verboden en nu zitten ze aan de buitenkant van de bak en schijnen onze tuinen in. Wie nu boven de A16 bij het kunstwerk staat ziet de lichten dus niet. Wel hoort hij een immens lawaai. Dit is het geraas van langsrazende treinen en de stationsgeluiden, die de luidspreker produceert. Hier hebben wij als omwonenden last van."

Ook de maquette van de treinen klopt niet, meent het stel. Zij zeggen dat de kunstenaar heeft gekozen voor goederentreinen in plaats van een schaalmodel van de hoge snelheidstrein.

“Wij zitten nu met de overlast van een kunstwerk, terwijl er eerst alles aan is gedaan om het lawaai van de snelweg en de HSL zoveel mogelijk te temperen”, aldus een strijdbare Van de Klundert.

Ook de kosten van ‘High Speed in Slow Motion’ vindt zij in deze tijd van bezuinigingen moeilijk te verdedigen. “Het geheel kost 150-duizend euro. Daarmee had de gemeente extra bomen en struiken in het park kunnen aanplanten. Nu hebben we zelf maar bomen in onze tuin geplant om de betonnen tunnelbak uit zicht te krijgen”.

De afgelopen tijd zijn de media massaal op deze Prinsenbeekse kwestie gedoken. Niet alleen verschenen stukken in de lokale media. Ook NRC Handelsblad en Nieuwsuur besteedden er aandacht aan. Theeuwes verklaart dat de omwonenden het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd.

“Bredase gemeente-ambtenaren bagatelliseren de effecten van licht en geluid op de omgeving. Door te zeggen dat de effecten in intensiteit te regelen zijn, hoopt men dat we de zaak laten rusten, terwijl wij er nu juist over willen praten”.

Omdat de gemeente het niet nodig vond de bouwvergunning aan te passen toen de lichten van de binnenkant tunnelbak naar de buitenkant verhuisden, hebben de omwonenden nu een handhavingsverzoek naar de gemeente gestuurd. Men hoopt nu op een nieuwe bouwvergunning, zodat vervolgens een bezwaarschrift tegen de overlast ingediend kan worden.

Van de Klundert vindt het een prima idee als het kunstwerk, voorzien van een bordje ‘gedoneerd door de gemeente Breda’, aan het Spoorwegmuseum in Utrecht geschonken zou worden.