Impressie van de nieuwe Stationslaan
Impressie van de nieuwe Stationslaan

Geen weg meer terug voor ViaBreda

Nieuws

CENTRUM – Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat het project Via Breda, en dan met name de OV-Terminal, een enorme bouwput wordt. “Het duurt even, maar je krijgt er dan wel iets voor terug. Het point of no return is reeds gepasseerd.”

Het centrum van de stad staat volgens verschillende ambtenaren en wethouder Alfred Arbouw en Wilbert Willems (ViaBreda en Mobiliteit) aan de vooravond van een grote transformatie. “De bouw van de nieuwe Stationslaan begint na deze zomer”, zegt Arbouw. “Dat wordt het begin van een project dat zich in fases voltooit.”

Zware delegatie
Een zware delegatie van de gemeente Breda, onder wie projectmanagers en wethouders, kwam af op de ViaBreda-bijeenkomst in het Spoorhuis aan de Academiesingel. Daar legden ze uit dat de het uit de grond stampen van het nieuwe station en de daarbij behorende plannen nu wel ongeveer op het punt staan te beginnen.

Het aanleggen van de nieuwe Stationslaan tussen de Belcrumweg en de Doornboslaan vormt daar een eerste fase van. Na de zomer van dit jaar moet er dan toch echt worden begonnen met de realisatie van de Stationslaan, die ten noorden van het station komt te liggen. Deze laan wordt dé ontsluitingsweg voor het station.

Puzzel
“Het was een hele puzzel die verkeersstromen te regelen”, legt Wilbert Willems uit. “Maar uiteindelijk wordt de zuidkant van het station een gebied voor voetgangers en de noordkant voor verkeer.” Daarmee wordt de verkeersdruk voor de Academiesingel drastisch naar beneden gebracht. Ook het charter busverkeer wordt naar de noordkant verhuisd. “Alleen voor de internationale diensten zoeken we nog een locatie.”

De verhuizing van de bussen naar de noordkant van het nieuwe station zou al in het tweede kwartaal van 2013 gerealiseerd kunnen zijn. Dan moet de gemeenteraad nog wel even beslissen over het geld dat het college wil uitgeven aan de Stationslaan.

Rechtbank
De ambtenaren van wethouder Arbouw bevestigen nog maar eens dat ook de Rijksgebouwendienst heeft bevestigd dat de rechtbank zeker naar de Spoorbuurt verhuist. De komsty van de rechtbank vormt een vliegwiel voor de ontwikkeling in dat project. “We gaan het oude station in fasen afbreken. Het busstation aan de noordkant wordt dan als eerst opgeleverd”, zegt Arbouw. “En zoals bij ieder bouwproject ontstaat daarbij overlast, maar overlast is dan onvermijdelijk.”

Met de werkzaamheden kan het gebeuren dat Breda een paar keer per jaar tot maximaal een week lang niet meedoet aan het spoorboekje van de Nederlandse Spoorwegen. Dat is volgens de gemeente onvermijdelijk.

Hoogwaardig
Dat heeft echter wel tot gevolg dat het gebied uiteindelijk wordt voorzien van een prachtige Stationslaan, een parkachtige Willemstraat, een hoogwaardige busverbinding naar Etten-Leur en Roosendaal en een architectonisch hoogstandje aan de westelijke kant van de OV-Terminal. “In april 2015 zou dan alles kant en klaar moeten zijn. Voor wat de OV-Terminal en de Stationslaan betreft dan.”