Afbeelding

Bavelse bar op wielen brengt café bij mensen thuis

Algemeen

BAVEL - Wat een café is, dat is duidelijk. En een cateringbedrijf verzorgt je de diensten die je in een café ook kan krijgen, maar dan op locatie. Ook helder. Tako Hornstra (39) heeft deze twee bekende begrippen gecombineerd en daaruit is Karakter - Café op Wielen naar voren gekomen.

Toen de van oorsprong Friese ondernemer voor zijn huwelijksfeest offertes aanvroeg, schrok hij van de prijzen. “Maar ik zag daar wel een gat. In dat gat ben ik gesprongen.” Hornstra, die nu in Bavel woont, heeft daarop een Franse Citroën HY-bus aangeschaft en deze omgebouwd tot mobiele bar. Deze kan overal naartoe gereden worden en is binnen een half uur klaar voor gebruik.

“Het heeft vrij lang geduurd voordat ik vond dat het busje toonbaar was. Hij moest er goed uit zien, het houtwerk moest op maat gemaakt worden, de bar moest in orde zijn en de koelingen moesten geplaatst worden.” Sinds maart vorig jaar heeft hij verbouwd en sinds dit voorjaar is de bus klaar. Nu is hij hard bezig met het verwerven van naam en faam.

'Kleinschalig maatwerk'
De kersverse barman ‘draait’ alleen besloten feesten, bedrijfsborrels, tewaterlatingen van boten, recepties en ga zo maar door. “Ik lever graag werk op maat, voor relatief kleine groepen mensen. Dat ik niet gebonden ben aan een brouwer, levert ook veel voordelen op. Als er bijvoorbeeld een catering verzorgd moet worden bij een bedrijf met veel Vietnamese werknemers, zorg ik voor Vietnamees bier. Dat gaat het beste als het kleinschalig blijft”, meent Hornstra.

Dat de ondernemer het kleinschalig wil houden, komt ook doordat hij geen achtergrond heeft in de horeca. “Ik ga dus ook geen dingen beloven die ik niet waar kan maken. Om hiermee te beginnen heb ik me trouwens enorm moeten verdiepen in de horecawereld. Er komt stiekem best veel bij kijken. Welke barsystemen er zijn, bijvoorbeeld, en welke het meest geschikt is voor Karakter. Gelukkig heb ik enorm veel feedback gehad van mensen om me heen, die er veel kennis over hebben. Verder moet ik gedurende de rit steeds blijven bijschaven.”

'Als ik het maar keihard heb geprobeerd'
Die rit is nu begonnen, maar Hornstra heeft geen idee van waar de tocht zal eindigen. “Ik ga stapje voor stapje door met opbouwen. Gelukkig heeft mijn partner een goede baan. We hebben afgesproken dat ik drie jaar de tijd heb om mezelf te bewijzen. Ik wil in ieder geval zorgen dat ik er keihard voor werk. Dat kan nu, eerder heb ik nooit het lef of de financiele middelen gehad om iets voor mezelf te beginnen”, vertelt hij gepassioneerd.

De ondernemer ambieert geen wagenpark aan mobiele barren. “Nogmaals, ik wil het kleinschalig houden. “Ik heb wel een theebakfiets, die kan ik laten staan voor zelfbediening. Verder werk ik samen met een aantal flexibele cateraars en mensen die bij kunnen springen als het nodig is. Het is puur privégeld, dus ik moet goed opletten. Aan vast personeel begin ik - in ieder geval voorlopig - niet. Ik help de mensen ook graag persoonlijk. De drive om tien bussen te hebben is er niet”, legt Hornstra uit. Wel denkt hij aan een tweede bus, voor het geval dat er met de andere bus iets mis gaat.

Zin in de toekomst
Hornstra benadrukt dat hij zich nog in het beginstadium staat. Wel ziet hij een stijging in het aantal offerteaanvragen na een verhaal dat in de Telegraaf kwam. “Dat is goed, dat is mooi. De bar moet in de spotlights komen. Daarna draait het om de contacten die je hebt en de ervaring die je mensen bezorgd. Er zijn genoeg verkoopwagens in Nederland, maar ik wil net iets sjieker zijn, iets stijlvoller. Ik ga niet voor de kwantiteit, maar voor de eyecatcher en het maatwerk”, stelt hij tot besluit.