Afbeelding

Voorstel stop op parkeerplaatsen centrum verworpen

Politiek

BREDA - Breda is niet tegen een toename van het aantal parkeerplaatsen binnen de Singels. Dat druist in tegen het voorstel dat Leefbaar Breda donderdagavond op wilde laten nemen in de structuurvisie. Fractievoorzitter John Stubenitsky stelde dat het tijd is om beslissingen te nemen, ‘voordat de stad dichtslibt’. De PvdA en SP waren het daarin met hem eens.

Stubenitsky constateert - zoals ook is opgenomen in de structuurvisie - de wegen in Breda al erg veel verkeer moeten verwerken. “In de structuurvisie wordt dit wel opgemerkt, maar er worden geen concrete maatregelen genomen. Als er nog méér parkeergarages worden gebouwd, zal het vastlopen van verkeer alleen maar meer toenemen.” Stubenitsky doelt hiermee op de eventueel te bouwen parkeergelegenheid voor ongeveer 900 auto’s, bereikbaar via de Vierwindenstraat.

Leefbaar Breda ziet daarom meer heil in een transferium, zoals dat al eerder ter sprake is gebracht door verschillende fracties. Paul de Beer (D66) stelde het loslaten van de huidige parkeernorm zorgt voor een zwakke positie tegenover projectontwikkelaars.

Daar was wethouder mobiliteit Selcuk Akinci het mee eens. “De parkeernorm dwingt de ontwikkelaar om te investeren in parkeerplaatsen die nodig zijn om de consument op te vangen, óf om dat geld te investeren in een andere vorm van mobiliteit, zoals een transferium. Als we dat nu dicht zetten, verdwijnt onze onderhandelingspositie.” Een projectontwikkelaar moet dus sowieso investeren in de Bredase mobiliteit.

Akinci probeerde Stubenitsky nog wel gerust te stellen. “Ik snap de emotie achter de motie, het moet eens ophouden met nieuwe parkeerplaatsen en dus auto’s. Als het parkeerterrein op het Molsterrein verdwijnt, wat gebeurt als Achter De Lange Stallen doorgaat, verdwijnen er vierhonderd parkeerplekken. De netto capaciteit wordt dus niet veel groter.”