Afbeelding

Slechte grappen en een game met een missie

Algemeen

BREDA - Drie dagen, vijf gasten, 162 euro en 110 slechte grappen. Dat is hoe het er volgens de live stream voor staat met de Serious Request-actie van SassyBot Studio, een groepje jonge game developers. 18 december werden de mannen symbolisch opgesloten in een ruimte van het Huis voor Beeld en Cultuur. Van 18 tot 24 december houden ze zich non-stop bezig met het ontwikkelen van een game over het Rode Kruis.

Voor iemand die al drie dagen geen buitenlucht heeft opgesnoven ziet Johnny Mills, producent van de Rode Kruis game, er nog verrassend fris uit. Tien tot twaalf uur achter de computer zitten is dan ook niet echt iets nieuws voor hem. ‘Thuis komt dat ook regelmatig voor’, aldus de game developer, ‘Het enige verschil is dat we nu beter eten.’ Samen met twee collega’s, Elwin Verploegen en Tino van der Kraan van SassyBot Studio zette hij de actie op poten. Het doel? 5000 euro voor Serious Request verzamelen en een leuke, leerzame game ontwikkelen over het Rode Kruis.

Voor game kenners: het spel moet een kruising worden tussen Age of Empires en Farm Ville, maar dan in Afrika. De speler stuurt mannetjes van het Rode Kruis aan om een Afrikaans dorp te helpen. Dit kan door het bouwen van voorzieningen en het aanbieden van educatie. Het virtuele geld voor de hulp wordt aangeboden door de sponsoren die de actie ook in het echt hebben gesteund. Hoe meer geld er door de sponsoren is gedoneerd, hoe prominenter de naam van het bedrijf te zien is in het spel. Uiteindelijk krijgen de bedrijven die het meeste geld hebben gedoneerd de game exclusief op hun website, waar het spel tot januari gespeeld kan worden. Vanaf januari is de game voor iedereen toegankelijk via de website van SassyBot.

Tijdens de ontwikkeling van het spel kunnen de jongens, net als de mannen van 3FM in het glazen huis, via de website seriousrequest.sassybot.com live gevolgd worden door middel van stream. Tussen 13.00 en 17.00 is het bezoekuur en kan er op een groot scherm gevolgd worden hoe het ervoor staat met het spel. ‘s Avonds wordt er regelmatig gezorgd voor vermaak in de vorm van bijvoorbeeld een DJ. Hoewel ze bijna de deur niet uit komen hebben de jongens dus weinig te klagen.

Sponsoren als Bagels & Beans, Subway en Coach in de Keuken zorgen er verder voor dat de gamedevelopers prima te eten krijgen. Zo verzorgt Coach in de Keuken speciale themagerechten met smakelijke namen als ‘Donderdag Diarreedag’ en ‘Frisse Vrijdag’. Fijn, want ‘op een lege maag kun je niet nadenken’, aldus Johnny. Het team wordt verder ondersteund door een legertje vrijwilligers, zo blijven Alexander Williams en Chi Wong, die gespecialiseerd zijn in art environment en art character, regelmatig tot 23.00 doorwerken. De drie SassyBot developers blijven als enigen ook slapen in het lokaal.

Op 24 december om half drie worden de jongens vrijgelaten. Ze hopen tegen die tijd de aandacht van zowel nationale en internationale pers te hebben getrokken om zo een geldbedrag van 5000 euro aan donaties te verzamelen voor het Rode Kruis. Of ze dat zullen redden is nog spannend, maar ideeën en slechte grappen komen de game fanaten in ieder geval niet tekort. Het moet ook gewoon leuk blijven natuurlijk.