De haven door de jaren heen
NieuwsBREDA - De geschiedenis van de Haven van 1937 tot 2008. Van het besluit de Haven te dempen, tot het heropenen en de feestelijkheden van 2008.
- 1937: Eerste voorstel om de haven en een deel van de Mark te dempen.
- 1939: Het deel van de singel tot Tolbrug wordt gedempt. Begin sloop van tolbrug en aanleg Markendaalseweg.
- 14 juni 1950: Met 18 stemmen voor en 17 stemmen tegen besluit de gemeenteraad de gehele haven te dempen.
- Augustus 1950: Vernietiging besluit door Kroon en Provincie.
- 1954-1956: Planvorming ‘cityring binnenstad’
- 13 februari 1957: Unaniem besluit van de raad om de cityring aan te leggen en daarmee een deel van de haven te dempen.
- 17 april 1963: Gemeenteraad besluit unaniem het 25 jaar oude dempingsplan uit te voeren.
- Maart 1964: Begin demping haven.
- 20 mei 1964: Voorstel eerste ondergrondse parkeergarage in Nederland.
- 12 mei 1966: Officiële opening ondergrondse parkeergarage.
- Jaren ‘70: Het comité ‘Breda hou je hart vast’ geeft de eerste aanzet om de haven te heropenen.
- 1996: Nieuw bestuur van burgemeester en wethouder spreekt de wens uit om de haven te heropenen. Gemeenteraad besluit een haalbaarheidsstudie te verrichten.
- 19 decemper 2002: De gemeenteraad kiest voor het plan ‘Definitief plan reconstructie van de Westflank’ Ze krijgen een budget van 29,5 miljoen euro.
- Juli 2003: Projectnaam De Nieuwe Mark wordt bekendgemaakt.
- 4 juli 2005: De gemeente en aannemerscombinatie Rasenberg/Strukton tekenen het contract voor de uitvoering van fase 1.
- 22 september 2005: Officiële start van de uitvoering van de ‘Nieuwe Mark’. Het begint met de sloop van de parkeergarage.
- 30 juni 2006: Opening nieuwe Tolbrug
- April 2007: Opening nieuwe Hoge Brug
- Juni 2007: Het water keert geleidelijk terug in de havenkom. Spinola komt terug op zijn oude plaats.
- 30 juni 2007: Officiële opening eerste deel van de haven met feestelijkheden.
- 19 december 2008: Officiële opening tweede deel van de haven met feestelijkheden.
Bron: Havenboek Breda, Sectie D