Afbeelding

‘Bredanaar: zoek vaker de binnenstad op’

Economie

BREDA - Breda strandde de afgelopen jaren een paar keer op de tweede plaats in de verkiezing Meest Gastvrije Stad van Nederland. Belangrijkste oorzaak? Het ontbreken van een transferium. Het gastheerschap bij ondernemers is de afgelopen jaren fors verbeterd, constateren Peter Werther en Marlice Dreessen. Zij zijn twee van de drijvende krachten achter de Breda Pluim.  

De economische crisis heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de toegenomen gastvrijheid en de benadering van klanten en gasten. “Er is zoveel keuze met internet, er zijn honderd adressen waar je een spijkerbroek kunt kopen”, weet Werther, in het dagelijks leven eigenaar van Hotel Mastbosch.  “Onder druk van de crisis is de attitude al gewijzigd. Vriendelijkheid kost niks.”

Acht jaar geleden begon de werkgroep Breda Pluim. In eerste instantie voor alleen de horeca in de binnenstad, later ook voor andere ondernemers. “De gedachte was toen, acht jaar geleden al, de hardware is klaar, de HSL zou gaan rijden, nu is het tijd voor de software”, vertelt Werther.

Tijdens de nominatiebezoekjes door een mysteryguest van de BredaPluim, die dit jaar gepubliceerd worden via BredaVandaag, komt daarom ook aan de orde wat er te doen is in de stad. “Enthousiasme, daar begint het mee”, stelt VVV-directeur Marlice Dreessen. Zelf merkt ze dat ook. “Als ik achter de balie sta bij de VVV en vertel over de stad hoor ik ‘dit moet wel een leuke stad zijn als ik u hoor’.”

Ondernemers in de binnenstad hebben de knop al aardig om. De bourgondische Bredanaar mag zich nog wel meer als ambassadeur van de stad inzetten. “Een Bredanaar vindt zijn stad eigenlijk al snel gewoon”, merkt Dreessen. “Mensen van buiten die al jaren in Breda wonen zijn vaak veel uitbundiger in het uitdragen van hun trots.”

Werther en Dreessen broeden op een manier om de Bredanaar bewust te maken van zijn rol als ambassadeur. De horeca-ondernemer: “Wij hebben geen Eiffeltoren of Rijksmuseum als publiekstrekker. We moeten het hebben van de atmosfeer, de beleving.”

Het afnemende binnenstadsbezoek door de Bredanaar is daarbij jammer. “Want dat merk je als toerist, de inwoners zetten de sfeer. Vroeger was elk terrasje een reünie met oude bekenden.”

Intussen slaan verschillende partijen de handen ineen om Breda gezamenlijk op de kaart te zetten. Zo was er 16 september een bijeenkomst in de Grote Kerk over de toekomst van Breda met als thema City Making. “We hebben meer synergie nodig tussen de verschillende groepen, zoals dat in de Breda Pluim al is”, aldus Werther.

De komende maanden nomineert de Breda Pluim ondernemers uit de binnenstad. Een verslag van de mystery guest is zaterdags te lezen via BredaVandaag.