Meet the Streets in de Graanbeurs.
Meet the Streets in de Graanbeurs. Meet The Streets/Graanbeurs

Graanbeurs transformeert naar indoor festivalterrein

Economie

BREDA - Hoe kun je het jonge uitgaanspubliek aan je binden als grootschalige horecazaak in het Bredase centrum? Die vraag stelde eigenaar Meyer Beheer van De Graanbeurs zichzelf. Het antwoord? “Een indoor festivalterrein, met iedere week een ander feestje.”

Raymond Elzerman straalt als hij over de nieuwe opzet praat. Het is weer leuk in de Graanbeurs, is zijn boodschap. Vindt hij niet alleen. “We zijn nu een paar weekends bezig en het personeel kijkt uit naar nieuwe avonden. Wat is er te doen, wie gaat er komen?”

De Graanbeurs heeft een roemrijk verleden. Tiësto draaide er zijn eerste plaatjes, Herman Brood trad meerdere malen op. “Ik geloof dat alleen Anouk nooit is geweest”, is de horecaman stellig. En Elzerman kan het weten, hij was tot een aantal jaar terug jarenlang het gezicht van De Graanbeurs.

De afgelopen jaren bleek het voor de Graanbeurs echter - ook onder een andere naam - zoeken naar de juiste toon. “Jongeren van nu houden van festivals. Alleen in Nederland waren er dit jaar zo’n 700”, weet Elzerman. Daarmee verwelkomen festivals een grote groep die minder frequent in de reguliere horeca komt. “Jongeren groeien op met festivals, willen telkens op nieuwe manieren beleving.”

In die festivals lag dus het antwoord. “Een indoor festivalterrein, zo noemen we het zelf. Alles is mogelijk, ook op zaterdagavond. Elke organisator kan bij ons terecht, niet alleen in weekends en ‘s nachts, maar ook overdag. Zo zijn we bezig met drie meiden die een kledingruilbeurs willen organiseren.”

De aanpak garandeert volgens Elzerman diversiteit. “Het wordt automatisch heel breed. DJ’s, bands, workshops, stand-up comedians, beurzen. Wat ons betreft kan het allemaal.” De rolverdeling is duidelijk. “De entreegelden zijn voor de organisator, die ook de promotie doet, de artiesten betaalt en zorgt voor de aankleding, wij hebben de ruimte, faciliteiten en de beveiliging.”

Die aankleding is belangrijk. “Die zorgt ervoor dat we elke week een andere sfeer hebben. Dat ziet er echt spectaculair uit”, refereert hij aan de afgelopen feestjes Meet The Streets, Intense en Frenchcore. Het zijn ook feesten die een specifiek publiek trekken, net als bij festivals.

De Graanbeurs, verbouwt om de evenementen alle ruimte te geven, plaatst zich tussen het grotere Chassé Theater en het kleinere Mezz. De uitgaansgelegenheid kan in drie zalen in totaal 1250 mensen binnen hebben. Er is een verschil: “Wij boeken niets zelf. Wij hebben klanten, de organisatoren, en die hebben gasten”, dat is ook meteen het verschil met de reguliere horeca en met andere zalen.

Er is een uitzondering op het concept. 14 maart 2015. “Dan houden we een Spock en Graanbeurs reünie en gaan we vijftien jaar terug in de tijd. De verhalen die nu al loskomen op onze speciale Facebookpagina zijn al geweldig. De belangstelling is zo groot dat we er misschien wel een weekend van maken.”

Maar eerst, zaterdag, Meet the streets. Urban en R&B en classic hits als indoorfestival in Breda. Elzerman en co hebben er al zin in.