Afbeelding
helpwandkunstopsporen.nl

Hugo Brouwers kunstwerk verplaatst naar Graaf Engelbrecht

Cultuur

BREDA - Het gevelkunstwerk van Hugo Brouwer dat aan de achterzijde van het Stedelijk Gymnasium staat, wordt opgeslagen en gedemonteerd. Komend jaar krijgt het kunstwerk een nieuwe plek bij het Graaf Engelbrecht in Breda.

Het kunstwerk wordt op verantwoorde wijze gedemonteerd dankzij de hulp van de Gemeente Breda, Building Breda, de Werkgroep Hugo Brouwer, Het Rabobank Breda Coöperatiefonds en de Stichting tot Behoud van het negentiende- en twintigste-eeuwse cultuurgoed in Noord-Brabant, die de handen ineen slaan. Vroeger stond het kunstwerk van Brouwer nog bij de ingang van het voormalige Rijks-HBS, na verschillende verbouwingen raakte de ingang waar het kunstwerk stond in onbruik. Op het plein voor de oude ingang kwamen appartementen. Hierdoor verdween het kunstwerk uit het zicht.

Toen de nieuwbouw van het Stedelijk Gymnasium kwam, ontstond er een discussie over het kunstwerk. Verplaatsen was niet mogelijk en dus besloot het Stedelijk Gymnasium het kunstwerk te behouden, ook al was het nauwelijks zichtbaar. Daarna volgde de discussie of het kunstwerk toch verplaatst kon worden, maar dan wel op een verantwoorde manier. Door de financiële bijdrage van de Gemeente Breda en het Rabobank Breda Coöperatiefonds is dat nu mogelijk.

Het kunstwerk uit 1956 is een keramisch reliëf. Het bestaat uit twee panelen. Op het linkerpaneel is een leerling afgebeeld die de eerste klas van de school betreedt. Op het rechterpaneel staat onder een zon het resultaat van een schoolopleiding afgebeeld: kennis.

“Dit reliëf van Hugo Brouwer markeert een bijzondere periode in de kunstgeschiedenis”,  stelt wethouder Selçuk Akinci. “Het is zowel historisch als kunstzinnig van grote waarde. Het hoort bij de geschiedenis van de stad Breda en mocht dus niet verloren gaan.”

Nadat  het opnieuw is opgebouwd bij het Graaf Engelbrecht, de opvolger van de Rijks-HBS dient het opnieuw als ingang. “En daarmee krijgt het werk de oorspronkelijke context terug: de ingang van de school als poort naar intellectuele ontwikkeling, volwassenwording en zelfredzaamheid. Een meer toepasselijke plek voor dit werk van Hugo Brouwer is er niet.”