Afbeelding

‘Glazen Huis vliegwiel voor jaarlijks terugkerend Winterland Breda’

Economie

BREDA - Het Glazen Huis is voor Breda aanleiding om een winters festival voor de Bredase binnenstad te lanceren. Dat geeft wethouder Boaz Adank (VVD, evenementen) aan bij de presentatie van Winterland Breda.

“We verwachten zeventig- tot honderdduizend mensen per dag tijdens Serious Request”, duidt Adank de potentie van het evenement. “De vraag is hoe kun je de bezoekers verleiden om terug te keren naar Breda?”

Volgens Adank stelt het Glazen Huis en de verwachte bezoekersaantallen de stad ook voor een uitdaging. “Hoe hou je het beheersbaar”, verwijst hij impliciet naar het besluit het eindfeest op het Chasséveld te houden.    

Door de beheersbaarheid en de wens om de Glazen Huis-bezoekers vaker naar Breda te halen te combineren is dit concept tot stand gekomen. “We willen duurzame citymarketing realiseren”, vertelt Tijn Kapteijns.”Wij gaan alle losse initiatieven samenbrengen, met Keulen en Londen als voorbeeld.”

Kapteijns en zijn mede-organisator Arno van der Star willen met het concept ‘ondernemers en bewoners uitdagen’. “Die zevenhonderdduizend bezoekers willen we graag terugzien in Breda”, stelt Kapteijns, die de afgelopen jaren de organisatie tijdens Koningsdag in de binnenstad op zich nam. Van der Star is geen onbekende in evenementenland, hij organiseert onder meer Dream Village.  

Het evenement wordt mede gefinancierd door de gemeente Breda. “Deels gaat het om een investering, deels om een subsidie”, aldus Adank. Hij geeft aan Breda zo’n drie ton uitgeeft aan de activiteiten in de winter. “Maar dat is inclusief de kosten voor het Glazen Huis.”

Van der Star en Kapteijns investeren ook zelf. Dat geld willen ze terugverdienen met de verhuur van onder meer kraampjes op de Kerstmarkt en de schaatsbaan. Daar hebben ze alle vertrouwen in. “We hebben de afgelopen jaren contacten opgebouwd en natuurlijk gepolst of er draagvlak is”, vertelt Kapteijns, verwijst hij naar het voortraject dat al in mei werd ingezet.

Waarom doen ze dit? “Als Bredanaar wil ik een mooi evenement neerzetten, wat ook volgend jaar terugkomt”, geeft Van der Star aan. Kapteijns: “Ik wil het maximale uit de ondernemers halen. Ik zie mooie kansen voor Breda.”

Aan het eind van de dinsdagmiddag presenteerden de ondernemers hun plan aan de ondernemers en bewoners in de binnenstad. Hun enthousiasme werd daar gedeeld, aldus beide mannen. Mede omdat het evenement geen drie weken durend muziekspektakel wordt. “Daar zou je ook nooit een vergunning voor krijgen”, weet Kapteijns.