Wethouder Boaz Adank eet friet op station Breda.
Wethouder Boaz Adank eet friet op station Breda. Wijnand Nijs

Van kastje naar de muur, tot in Brussel binnen een uur

Economie

BREDA - Tien jaar na de eerste datum waarop de trein van Breda naar Brussel zou gaan rijden, is de definitieve startdatum bekend: 9 april. Voor wethouder Boaz Adank (VVD, economische zaken) reden om even een puntzak friet te eten op het station, en om nog eens aan te geven waarom dit voor Breda heel belangrijk is.

Heel even reed hij, een paar jaar geleden. De trein naar Brussel en Antwerpen. Maar de Fyra bleek een trein met gebreken. Daarna bleek het niet eenvoudig om een andere snelle trein over het miljarden kostende spoor te laten rijden. Breda ging van het kastje naar de muur. “Nederlanders wezen naar de Belgen, Belgen naar de softwarebouwers, softwarebouwers wezen naar de treinfabrikant, die wees weer naar het ministerie”, vat Adank het samen. “En wij hadden het nakijken.”

Breda ging met een consistente boodschap samen met VNO-NCW naar het ministerie. “We hebben echt inzicht gegeven in waar de problemen zaten”, laat de wethouder weten. Bovendien wees Breda er ook nog maar eens fijntjes op dat het niet voor niks samen met Prorail en NS miljoenen investeerde in het nieuwe station, dat is zoals het is vanwege de beloofde internationale verbindingen. “Dit station is gebouwd voor deze treinen en meer reizigers.”

Voor Breda betekent dit dat er eindelijk stappen gezet gaan worden. “We kunnen onze marketing verplaatsen naar België, en wat meer naar Amsterdam. Daar zijn we al langer mee bezig. Nu kunnen we echt actie gaan ondernemen. Je kon moeilijk gaan flyeren, van komt u volgend jaar nog maar eens terug, want we weten niet of die trein gaat rijden. Nu wel.”

Niet alleen voor toeristen of dagjesmensen is de verbinding van belang, ook voor de zakenwereld. “De internationale vestigers zitten hier echt al heel lang op te wachten”, stelt Adank. Er is een aantal spelers die in Breda geland zijn, vooruitlopend op deze verbindingen. Die zitten er al. Dat hebben we aangegeven, het zijn niet alleen kansen.”

Ook het gebouw tussen het gerechtsgebouw  en het station - 5tracks - gaat ervan profiteren. Daar komen appartementen, kantoren een restaurant met rooftopbar en een hotel. “Voor hen wordt het belangrijk in hun verkoopstrategie.”  

“Binnen een uur in Brussel, Rotterdam, Amsterdam. Of andersom Voor vestiging is het heel erg belangrijk dat je snel ergens kunt zijn, of dat je heel snel hier kunt zijn. De redenatie kan twee kanten op”, maakt Adank duidelijk.

Adank kijkt uit naar de kansen. Zestien keer per dag, een keer per uur, gaat hij rijden. “Binnen een half uur sta je in centrum Antwerpen. Zonder parkeerkosten. Daar  kan de auto niet tegenop. Bredanaars houden van Antwerpen, Antwerpenaren van Breda.”

Opgelucht: “Ik ben blij dat we een punt kunnen zetten achter deze discussie.”