Breda Centraal vlaggen taxistandplaats.
Breda Centraal vlaggen taxistandplaats.

Breda broedt nog op taxiverordening

Algemeen

BREDA - Breda broedt nog op de taxiverordening. Dat meldt wethouder Boaz Adank desgevraagd. “De voorbereidingen voor de taxiverordening hebben even stilgelegen in verband met de taxipas voor carnaval, maar nu zijn we weer volop bezig.”

Breda is al jarenlang bezig met het invoeren van een verordening. De afgelopen jaren werd met carnaval en Jazz festival gewerkt met een tijdelijk vignet of taxipas. Volgens het oorspronkelijke plan zou de verordening voor afgelopen zomer worden ingevoerd, in mei 2017 werd door wethouder Adank 2018 genoemd.

In zijn brief aan de raad gaf Adank in mei aan een overeenkomst te hebben met het Taxi Collectief, Taxi Gilde en Peutax. In december gaven vertegenwoordigers van Peutax en het Taxi Collectief ook aan dat het Keurmerk er zou gaan komen, al waren daar volgens Jan Suijkerbuijk van Peutax wel nieuwe onderhandelingen in een andere samenstelling voor nodig.  En meer tijd. “De laatste keer is de vergadering onderbroken door mensen die vonden dat er niet de juiste mensen aan tafel zaten.”

“Het gaat stroef”, erkent Adank. “Maar de insteek is dat we er met de sector uitkomen. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan met het aantal chauffeurs dat we in Breda hebben. Dat zijn er tweehonderd, anders dan de zo'n vijfduizend in Amsterdam.”

Taxichauffeur Henk Jan Albricht was tot eind 2017 betrokken bij de gesprekken met de gemeente namens het Taxi Collectief. Daar is hij mee gestopt. “In feite zijn we nog steeds bij de situatie van 2013. Het heeft geen zin om te praten om het praten. Wij zien twee manco’s aan de verordening. Het kostenaspect, vier- tot vijfhonderd euro per taxi per jaar, en de controle en handhaving. Dat is een wassen neus. Daarmee heeft een sticker op je wagen geen enkele waarde.”

Adank bestrijdt dat het om dergelijke bedragen gaat. “250 tot 300 euro is realistischer.” Dat bedrag is noodzakelijk om het te laten werken. “Je wil een bedrag dat chauffeurs van buiten niet in een weekend kunnen terugverdienen. Daarmee heb je een financiële drempel voor toetreding tot de Bredase markt." Dat geld wordt gebruikt voor  kwaliteitsverbetering. De handhaving wordt betaald uit de algemene middelen. Een woordvoerder van de taxibranche bestrijdt het bedrag. "Daar komt nog z'n tweehonderd euro aan verplichte opleidingskosten bij. Dan zit je toch weer op dat bedrag." 

Want handhaving is wel degelijk onderdeel van het plan. “Met carnaval hebben we de eerste twee dagen met dubbele ploegen gecontroleerd. Dat heeft effect gehad. Die taxipas heeft toen ook echt gewerkt, dat is ook een compliment naar de sector toe.”

Doel van de verordening is het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening. “We willen de raddraaiers eruit hebben. De vertegenwoordigers van de chauffeurs hebben zelf een voorstel gemaakt. Daar zijn we nu mee bezig.”

Dat er nu een petitie op internet rondgaat tegen de Bossche uitvoeringsorganisatie, betreurt Adank. “Want het is dus niet de Bossche verordening die we gaan invoeren, maar juist een die door de chauffeurs zelf is voorgesteld.”  De chauffeurs die de petitie ondertekenen onderschrijven volgens de initiatiefnemer wel het belang van een verordening.

Wanneer die verordening er komt, kan Adank niet zeggen. “Wel dat ik de afspraken die gemaakt zijn met de sector, overdraag naar het nieuwe college.”