Foto ter illustratie
Foto ter illustratie Foto: Pixabay

INOS gaat lerarentekort te lijf met extra school

Algemeen

BREDA - Het onderwijs kampt met een lerarentekort. Er gaan meer leerkrachten weg uit de invalpool, dan dat er bijkomen. Ook de invalpool van het Bredase INOS merkt deze problemen. Om dat tekort op te vangen heeft INOS sinds dit jaar iets nieuws: Phoenix, een eigen netwerk van invalleerkrachten die samen een team vormen.

Nicole van Son van INOS noemt Phoenix ‘de 29e school’ van de onderwijsstichting. “Phoenix werkt net als een normale school. Ze hebben een eigen directeur en houden teamvergaderingen”, legt Van Son uit. “maar dan zonder eigen schoolgebouw en schoolkinderen.”

Vijftig mensen zijn in dienst bij Phoenix. De helft daarvan doet alleen invalwerk op een paar INOS-scholen naar keuze. De andere helft is bij een full-time aanstelling één dag in de week bezig met andere werkzaamheden. Er is een startersgroep die werkt aan hun persoonlijke ontwikkeling door bijscholing te volgen. De andere medewerkers werken aan hun eigen ontwikkeling en de kwaliteit van het onderwijs met een eigen onderzoek, of door audits uit te voeren op één van de scholen.

Het nieuwe concept slaat aan volgens Van Son. “De meerwaarde van dit netwerk is voor veel leerkrachten dat je deel uitmaakt van een team”, legt ze uit. “Er is meer betrokkenheid dan een normale invalpool. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de leerkrachten de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen, of actief bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.”

Nog steeds is het lerarentekort niet opgelost. INOS moest dit jaar al een paar keer nee verkopen, al heeft dat nog niet geleid tot een klas zonder leerkracht. “Voor nu kunnen we de basis opvullen”, stelt ze. “Maar er moet geen griepgolf aankomen, want dat wordt wel echt spannend.”