Foto: Hanneke Marcelis

Fietsers krijgen sneller groen op Bredase kruispunten dankzij de app Schwung

BREDA - Sta jij regelmatig met je fiets ellenlang te wachten voor een rood stoplicht bij de Lunet? Dan is de app Schwung iets voor jou. Die zorgt ervoor dat de verkeerslichten op de kruising van de Lunet en de Tramsingel eerder en sneller op groen gaan. En de app werkt op nog drie kruispunten in Breda. "We testen Schwung nu op vier locaties. Maar als alles werkt zoals we hopen, zouden we dit natuurlijk willen gaan uitrollen voor alle verkeerslichten in de stad", legt Martijn Laenen van de gemeente Breda uit. 


De gemeente Breda wil fietsgebruik graag stimuleren. Maar om inwoners zo ver te krijgen om daadwerkelijk ook op de fiets te stappen, moet de gemeente wel zorgen dat het ook aantrekkelijk is om te fietsen. "Dat doen we onder andere door te zorgen voor goede fietspaden. Maar ook technologische vernieuwende ideeën zoals Schwung helpen ons daarmee", legt Laenen uit. "Eén van de grootste frustraties van fietsers is lang moeten wachten voor het verkeerslicht. Met Schwung verkleinen we die wachttijden." 

Maar hoe werkt de app dan? Hans Gelok van Infoplaza legt het uit. "Je activeert de app éénmalig, dus tijdens het fietsen heb je hem niet in de hand. Onze app geeft dan een signaal af aan de verkeersrichtinginstallatie (VRI). Dat is het kastje dat bij verkeerslichten staat, dat regelt welke lichten op welke momenten op groen gaan." Dat signaal wordt afgegeven wanneer je binnen een bepaalde cirkel rondom het verkeerslicht rijdt. "Daardoor weet het verkeerslicht veel eerder dat jij eraan komt dan normaal gesproken het geval is als je zelf op een knopje moet drukken of moet wachten tot de sensor je ziet." Dat werkt natuurlijk wel het beste wanneer het niet erg druk is bij het verkeerslicht. "Als er bij alle lichten al fietsers staan te wachten in de spits, dan zal het niet veel effect hebben. Maar op rustige momenten zal je minder lang hoeven wachten."

Voorspellen

Ook kan de app voorspellen welke kant je op gaat fietsen. "Onze app houdt van alles bij. Bijvoorbeeld hoe hard je fietst, maar ook de routes die je rijdt. Als jij iedere ochtend bij een bepaald stoplicht rechtsaf slaat, kan de app het signaal al doorgeven voordat jij er daadwerkelijk staat."Daar voegt Gelok meteen aan toe. "En ja, onze app is AVG-proof. Gebruikers melden anoniem aan, ze krijgen iedere keer een nieuwe code wanneer ze een rit starten. Zo zijn die gegevens voor ons niet aan elkaar te linken. En de gegevens over de routes die je regelmatig rijdt komen niet op onze server terecht. Dit worden opgeslagen op je eigen telefoon. Zo kunnen we zorgen dat de app dus rekening houdt met jouw persoonlijke routes, zonder die gegevens op een server te verzamelen."

Evaluatie

Laenen verwacht eind dit jaar een goede evaluatie te kunnen houden van de proef. Als alles functioneert naar wens, zal de proef verder worden uitgebreid. Want in het ideale scenario krijgen alle kruispunten dit systeem. "We denken natuurlijk veel verder dan alleen deze vier kruispunten. Want in ons ideale beeld worden de wachttijden voor verkeerslichten voor alle weggebruikers geoptimaliseerd. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen bedenken dat deze app ook gelinkt moet kunnen worden aan een navigatiesysteem. Dat weet natuurlijk hoe je gaat rijden en hoe laat je op welk kruispunt aankomt. Dan zou het handig zijn als het verkeerslicht dat ook al weet en daar al rekening mee houdt." 

Op dit moment werkt Schwung bij vier Bredase kruispunten. Namelijk Lunet-Tramsingel, Soete Inval- Rat Verleghstadion, Slingerweg-Meidoornstraat en de Stadionstraat. 


 


 



FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief