
1500 wielrenners fietsen van Breda naar Groningen voor klimaatboodschap
Door: Hanneke Marcelis AlgemeenBREDA - 1500 wielrenners `fietsen vandaag de ClimateClassic: een fietstocht van Breda naar Groningen. Daarmee vragen ze aandacht voor de gevolgen van klimaatverandering. De route is niet zomaar gekozen: hij volgt grotendeels de NAP-nulmeterlijn. Dit is de kustlijn die in Nederland ontstaat als de zeespiegel te ver doorstijgt. Ook medewerkers en bestuurders van de waterschappen trappen mee om de klimaatboodschap kracht bij te zetten.
De ClimateClassic is een initiatief van Cycling4Climate, dat fietsevenementen organiseert om bewustwording rond de klimaatcrisis te vergroten en mensen op een positieve manier in beweging te brengen. Het is de derde keer dat de ClimateClassic wordt georganiseerd.
De Climate Classic begon vanochtend om 05.30 uur in Breda. Vanaf Bouvigne begonnen de wielrenners aan hun tocht langs de denkbeeldige kustlijn van Nederland. Ook wethouder Peter Bakker fietste mee.
Waterschappen
Er doen acht estafetteteams van waterschappen mee. Die bestaan uit meer dan honderd medewerkers en bestuursleden. Elk waterschap fietst in zijn eigen gebied. Op de grens geven ze het estafettestokje over aan het volgende waterschap. “Die onderlinge samenwerking is ook op andere vlakken nodig. De waterschappen hebben elke dag te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Denk aan zeespiegelstijging, perioden van langdurige droogte en extreme hoosbuien, met overstromingen tot gevolg. Die gaan in de toekomst alleen nog maar vaker voorkomen. Samen met andere overheden, organisaties en inwoners zullen we zorgvuldige afwegingen moeten maken om ons gebied leefbaar te houden”, aldus waterschap Brabantse Delta.




