Afbeelding
Foto: Hanneke Marcelis

Op de werkvloer bij engineer Teun: ‘Ik ontwikkel, produceer én monteer’

Door: Hanneke Marcelis Algemeen

Je brengt het grootste deel van je leven door op de werkvloer. Dan is het belangrijk dat je werk hebt waar je plezier aan beleeft en uitdaging uit haalt. In de rubriek ‘Op de werkvloer bij’ gaan wij in gesprek met mensen die passie hebben voor hun baan. Vandaag: Teun Mol, Engineer.

Teun, je bent engineer bij Innotrans. Kun je me uitleggen wat dat voor bedrijf is?
Heel kort gezegd is Innotrans gespecialiseerd in het ombouwen van bussen naar taxi rolstoelbussen. Daarbij doet Innotrans haar eigen productie, en heeft het bedrijf een eigen vloersysteem ontwikkeld waar een wereldwijd patent op ligt. Het bedrijf bestaat ‘pas’ sinds 2016, maar er rijden in Nederland al wel 1000 van onze bussen rond. En ook vanuit het buitenland komt er veel vraag.

Zelf ben ik bij Innotrans terechtgekomen via vakantiewerk. Dat beviel zo goed, dat ik mijn afstudeerstage hier heb gedaan en na mijn opleiding fulltime in dienst ben gegaan. Inmiddels werk ik hier ruim drie jaar. Ik ben engineer en ontwikkel dus producten. Tegelijkertijd werk ik ook in de productie en in de montage en het onderhoud. Echt van A tot Z dus.

Kun je een voorbeeld geven van iets wat jij hebt ontwikkeld?
Zeker, ik heb bijvoorbeeld een metalen instap ontwikkeld. In een rolstoelbus zit aan de bijrijderskant een speciale instap. Wij krijgen ‘gewone’ bussen binnen, en moeten daar dan zo’n instap in bouwen. Daar hadden we wel een product voor, maar die was niet helemaal naar wens. Ik ga dan naar de tekentafel en heb uiteindelijk een vernieuwende, metalen instap ontwikkeld waarmee we betere kwaliteit bieden aan onze klanten.

Na de tekentafel stopt jouw werk dus nog niet?
Nee, dat klopt. Dat is ook meteen wat ik zo leuk vind bij Innotrans. Ik ga namelijk na de ontwikkeling van een product ook aan de slag met de daadwerkelijke productie én de montage. Dat is best wel uniek. Vaak zie je bij bedrijven dat je slechts één onderdeel van het proces doet. Maar de afwisseling maakt het juist leuk, want daardoor is geen werkdag hetzelfde. En ik vind het ook prettig werken omdat je het resultaat veel meer ziet. Ik maak het hele proces mee. Van een idee dat je uitwerkt tot een prototype, tot het eindresultaat dat bij de klant terechtkomt.

Hoeveel werk je samen met je collega’s?
Behoorlijk veel. Wanneer ik bezig ben met ontwikkelen, dan werk ik vooral met één collega nauw samen. Maar wanneer het aankomt op productie en montage, dan werken we echt als een team. Dat vind ik ook belangrijk, want het zijn de monteurs die zo’n product uiteindelijk in de bus moeten inbouwen. Wat fijn is, is dat ik zelf ook regelmatig montagewerk doe. Dat zorgt ervoor dat je echt als een team werkt. Er is bij ons geen kloof tussen kantoor en de werkvloer.

Momenteel werken we met zes collega’s. Ik zou het wel tof vinden als dat er de komende tijd meer gaan worden. We hebben zo ontzettend veel ideeën die we willen ontwikkelen, en er is veel vraag van klanten. Maar alles moet wel geproduceerd en gemonteerd worden, dus om te groeien en nieuwe dingen op te pakken heb je wel voldoende collega’s nodig.

Is service verlenen ook een onderdeel van jouw werkzaamheden?
Soms wel. Als een klant met een probleem staat, dan word ik wel eens gevraagd om er naartoe te gaan en het op te lossen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet heel vaak gebeurt. Daar ben ik ook trots op. Want het betekent dat we betrouwbare en kwalitatief goede bussen leveren.

Je bent ruim drie jaar geleden afgestudeerd. Leer je nog veel op de werkvloer?
Ja, ontzettend veel. Zoals ik al aangaf, werk ik ook in de productie. Daarbij werk ik bijvoorbeeld met een lasersnijmachine. Dat is een ingewikkeld apparaat waar ik hier mee heb leren werken. Ik vind het zelf heel mooi dat ik dat vertrouwen krijg, en de kans krijg om me verder te ontwikkelen. Dat wordt ook echt gestimuleerd.

Het is voor mij ook de reden dat ik geen moment twijfel om naar een andere baan op zoek te gaan. De vraag naar engineers is natuurlijk groot, en ik krijg heus wel vaker aanbiedingen op LinkedIn. Maar met het vertrouwen dat ik hier krijg, de grote mogelijkheden die er nog zijn om dingen te ontwikkelen en te leren én de fijne sfeer zit ik enorm goed op mijn plek.

Naam:
Teun Mol
Leeftijd:
24 jaar
Woonplaats:
Breda
Relatiestatus:
Vrijgezel
Functie:
Engineer/ ontwikkelaar
Bedrijf:
Innotrans
Opleiding:
Automotive engineering aan Fontys in Eindhoven