Logo bredavandaag.nl
Dex Bos, eigenaar van Smakelijk Breda.
Dex Bos, eigenaar van Smakelijk Breda. (Joep van Aert)

Uit eten in Breda begint bij Smakelijk Breda

  Bedrijvig Nieuws

BREDA - Uit eten in Breda? Grote kans dat Smakelijk Breda je heeft geholpen bij de keuze van je restaurant. De culinaire website bestaat 'pas' vier jaar, maar is al niet meer weg te denken. Oprichter Dex Bos (29) vertelt over zijn werk - zo'n 100 keer per jaar uit eten - en zijn ambitie. "Het zou mooi zijn als heel Nederland Smakelijk zou zijn."


Smakelijk.nl, zoals Bos' bedrijf heet, begon in 2014 met Smakelijk Breda. "Als hobby, naast mijn werk als journalist bij Dichtbij.nl. Toen schreef ik blogs over gerechten die ik lekker vond bij restaurants, mijn tips om te delen met vrienden."

Dure hobby
Al snel bleek dat niet alleen zijn vrienden de blogs leuk vonden. De maanden erop ging het vrij snel. "Ik kreeg er bijna elke maand duizend volgers bij op social media. Na een jaar had ik tienduizend volgers." Dat was ook het moment dat het serieus werd. "Want ik vond dat het een dure hobby werd, ik betaalde elk etentje zelf."

Bos ging op zoek naar een verdienmodel, zoals dat tegenwoordig heet. Dat was nog een zoektocht, want andere sites die deden wat hij doet... "Die waren er eigenlijk niet. Ik wist één ding zeker, dat het alleen maar verhalen moesten zijn en geen advertenties."

Wat hij ook zeker wist: Breda had de smaak te pakken met Smakelijk Breda. De consument, maar ook de restaurants. "Het had echt effect. De restaurants merkten dat het veel werd gelezen, bijvoorbeeld doordat mensen dat specifieke broodje of ontbijtje gingen bestellen waar ik net over geschreven had."

De juiste vorm bleek de abonnementsvorm. Restaurants sluiten zich tegen betaling aan bij zijn site. "Die krijgen een profiel op de site en blogs over hun menu. De opzet is commercieel, maar ik ben wel onafhankelijk. Met de restaurants is vastgelegd dat ze geen inspraak hebben op de inhoud. Het zijn dus blogs over eten dat ik lekker vind. Als ik een gerecht niet lekker vind, dan schrijf ik er niet over."

'Betere doelgroep heb je niet'
Het eerste jaar sloot Bos vijftig zaken aan, nu zijn het ruim honderd horecazaken. "Dat is een mooi aantal, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt. En dit zijn alleen restaurants in de gemeente Breda. Veertig restaurants hebben de stempel hotspot. Daar ga ik twee keer per jaar eten, en schrijf ik restaurantblogs met foto's over de ervaring. Daardoor krijgen lezers op een toegankelijke manier een beeld van het restaurant."

"Voor de restaurants is het interessant omdat mijn volgers Bredanaars zijn die in Breda uit eten willen. Een betere doelgroep heb je niet."

Die restaurantblogs hebben nog steeds hetzelfde uitgangspunt als in het begin. "Het doel is een lagere drempel voor restaurants, dat mensen ook eens bij een ander restaurant gaan eten in plaats van naar het vaste adresje. Want er zijn zoveel goede restaurants."

Mensen die uit eten gaan, gebruiken Smakelijk als naslagwerk. "Je ziet goed hoe de gerechten eruit zien, hoe de sfeer is." Dat ziet hij ook als zijn belangrijkste taak. "Ik noem mezelf geen culinair recensent. Ik ben ook geen kenner, maar een liefhebber. Maar door de jaren heen is mijn smaak enorm ontwikkeld. Je proeft zoveel verschillende wijnen en gerechten."

Trends uit eten
"Je ziet dat dat vanaf 2014 in Breda enorm is opgebloeid. Ik denk dat er in Breda wel 100 zaken zijn bijgekomen in die jaren. De behoefte aan buiten de deur eten bij de Bredanaar neemt toe, het borrelen en eten is meer van deze tijd. Je ziet nu ook dat jongeren heel makkelijk gaan lunchen of gaan koffiedrinken. Dat is echt veranderd."

Het aanbod is erg veranderd. "Maar er is volgens mij ruimte voor bijvoorbeeld de authentieke Thaise en Chinese keuken. En ook voor een Indonesisch restaurant. Naast Bali is er geen keuze in de binnenstad. En het zou me niet verbazen als 'ramen' naar Breda komt, de Japanse noedelsoep. In Rotterdam was dat afgelopen jaar de trend."

Waar staat Smakelijk nu?
"In Breda loopt het supergoed. Dat is een fulltime baan. Afgelopen jaar zijn we begonnen met Smakelijk Maastricht, een franchise met Chapeau Magazine. Daar zijn ook sterrenrestaurants als Château Neercanne en Beluga aangesloten. Daarnaast zijn er gesprekken met uitgevers over andere plaatsen. Het zou leuk zijn als heel Nederland Smakelijk is. Als je nu als Bredanaar naar Maastricht gaat, kun je heel makkelijk switchen op de website, en andersom."

(gesponsord artikel)

Restaurantweek

De chefs van de restaurants die meededen aan de restaurantweek van 2018. foto Joep van Aert

"Sinds 2017 hebben we een restaurantweek. De tweede editie is net achter de rug met veertien culinaire restaurants uit Breda. De week heeft tot doel gasten tegen een toegankelijke prijs te laten kennismaken met de culinaire wereld in Breda. Bij de eerste editie waren er tweeduizend gasten, afgelopen week waren dat er weer meer."

Smakelijk.nl
Bestaat sinds 2014, bedrijf sinds 2015
Eerste franchise 2017: Maastricht



FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief