Volle bak bij het Gospelconcert in de Grote kerk. foto Guido van der Kroef
Volle bak bij het Gospelconcert in de Grote kerk. foto Guido van der Kroef

Spectaculaire gospelmis bij Breda Jazz Festival

Cultuur

CENTRUM - Het was druk zondagochtend in de Grote Kerk bij de traditionele gospelmis tijdens Breda Jazz Festival. Nadat een lange rij wachtenden naar binnen was geschuifeld en zijn plek had gevonden, kon de mis een aanvang nemen.

Enkele oude bekenden, al diverse malen op verschillende podia verschenen musici, openden het festival met hun altijd virtuoze spel. Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. In de loop van het volgende uur voegden zangeres Denise Gordon, zanger Gershom Brown en de Total Praise Choir zich bij de muzikanten, en hoe!

Denise Gordon met haar geweldige stem vormde de meer dan charismatische rode draad door het concert, diverse malen vakkundig bijgestaan door haar collega Gershom Brown. Het Total Praise Gospel Choir had een zingende dirigent die zich als opzwepende stuiterbal over het podium en tussen het publiek bewoog. De binnenkomst van het koor was verrassend: dansen, stampen, klappen en zingen aan de zijkant van de kerk, buiten het podium.

Energieker kon bijna niet. Maar wat er ook gebeurde: leading lady Denise Gordon stal moeiteloos de show, zonder daar overigens enige moeite voor te hoeven doen. En vooral zonder zich nadrukkelijk op de voorgrond te stellen. En dat is knap. Spontane hartverwarmende charme naar het publiek bestaat nog steeds.

En dan de afsluiting "Happy days are here again" waarbij alle zangers en musici zich aansloten. Het zal even geleden zijn dat een volle kerk zo energiek meeklapte, zong en stampte met de "voorgangers'" van de mis. En zelden zal het kerkvolk zo tevreden de kerk verlaten hebben. Want het was een gedenkwaardige gospelmis die ze achter zich hadden waarbij een tomeloze golf van muzikale spiritualiteit over hen heen was gerold.