Logo bredavandaag.nl
De ijsbaan op de Grote Markt.
De ijsbaan op de Grote Markt. (Foto: Henk Voermans)

Eerste weekend Betoverend Breda: ‘Sfeervoller, knusser en beter doordacht’

  Cultuur

BREDA - Het eerste weekend van Betoverend Breda zit erop. Zaterdagmiddag zaten rond het middaguur de parkeergarages in het centrum bomvol. Ook De Grote Markt en het Valkenberg waren goed gevuld. Maar hoe hebben de organisatie en ondernemers het eerste weekend beleefd?


Exacte bezoekersaantallen zijn nog niet bekend. Maar de eerste indruk was dat het centrum goed bezocht werd. Janine Bos, Interim directeur van Citymarketing merkte dit ook op. “In het Begijnhof hebben we tussen 19.00 uur en 21.00 uur letterlijk met tellers staan tellen. We zijn rond 2500 gestopt. Daarvoor zijn er ook al honderden mensen binnen geweest op het hof.”

Iets verderop in het Valkenberg was er bij de fontein een lichtshow. “Ook hier waren dagelijks honderden mensen aanwezig om de lichtshow te bekijken”, vertelt Bos. Op de Grote Markt was het op en bij de schaatsbaan de afgelopen dagen een drukste van jewelste. Bos vertelt dat ze heeft gesproken met een aantal ondernemers en dat deze ook tevreden zijn. “Het is belangrijk dat ook de kassa’s bij de horeca en ondernemers rinkelt.”

De ondernemers kunnen zich hier goed in vinden. “Het was een zwaar weekend. Bij ons stond het podium afgelopen vrijdag voor de deur. Na het optreden van Maan stroomde de mensen hier naar binnen. We hadden te weinig personeel in het weekend. Het was zeker even aanpoten”, vertelt Lieve Leyting van Parc Breda.

Ook ondernemers die niet aan de Grote Markt zitten, beamen dat het ook bij hun erg druk was. Zo vertelt Jeroen van den Boogert van Brandpunt: “Het was bij ons ook drukker dan normaal. Je merkt het effect van Betoverend Breda. Het is sfeervoller, knusser en beter doordacht dan de afgelopen jaren.”

Bij Dependance, dat nog verder van de Grote Markt af ligt, was het ook een prima weekend. “We hebben een langere lunch gehad door de drukte. Het was erg gezellig en meer mensen kwamen om te borrelen of om te eten. Er komt meer potentiële klanten de stad in dankzij Betoverend Breda. Als er iets gebeurt in de stad komen mensen toch even kijken. In de avonden was het tijdens het stappen ook drukker dan we gewend zijn”, aldus Rogier Jongeneelen van Studio Dependance. “Wat mij betreft mag het altijd wel zo druk zijn.”



FOTOSERIES







NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief