Afbeelding
Foto: Flickr.com/Jos @FPS-Groningen

Leesproject ‘Scoor een Boek!’ trapt af in Rat Verlegh stadion

Door: Robbert Temmen Cultuur

BREDA - NAC, Theek 5 en Nieuwe Veste bundelen hun krachten voor het leesproject ‘Scoor een Boek!’. Dit project koppelt de populairste sport van de wereld aan lezen. Het doel is om leerlingen uit de groepen 5 en 6 uit Oosterhout en Breda te stimuleren met plezier te (blijven) lezen. Op dinsdag 29 januari verzorgt NAC-middenvelder Gianluca Nijholt de officiële start in  het Rat Verlegh stadion. 

Naast sporten en spelen, is lezen erg belangrijk, stellen de initiatiefnemers. Zo is een goede taalbeheersing de basis voor zelfstandigheid en een gezonde levensstijl. Met Scoor een Boek! willen NAC, Theek 5 en Nieuwe Veste dat bereiken. In de komende 9 weken gaan minimaal 20 groepen leerlingen uit groep 5 en 6 van diverse basisscholen in Breda en Oosterhout  zoveel mogelijk boeken lezen in de klas. De leerlingen worden via videoboodschappen en andere leuke materialen aangemoedigd door Gianluca Nijholt.

Aftrap
Bij de officiële start op dinsdag 29 januari zijn ook Gertjan Endedijk van de Nieuwe Veste en Theo Peeters, directeur van Theek 5 aanwezig. Vervolgens gaan leesconsulenten van beide organisaties langs de deelnemende basisscholen, waar zij een filmpje met Nijholt als 'aftrap' aan de leerlingen tonen. Over 5 weken is het rust en bepalen Theek 5 en Nieuwe Veste de tussenstand. Na negen weken lezen, sluiten de leerlingen het project met 'het fluitsignaal' sportief af. Op 8 mei worden dan op het voetbalveld van B.S.V Boeimeer leuke (voetbal)activiteiten georganiseerd.

Scoor een Boek!
Scoor een Boek! is enkele jaren geleden opgezet in de provincie Groningen en wordt nu uitgerold over het hele land en ondersteund door de Eredivisie CV. Afhankelijk van het gebied heeft de Bibliotheek een samenwerking met één van deze clubs. Dit project in Breda is uniek omdat het hier twee samenwerkende bibliotheekorganisaties betreft. Op deze manier kunnen zij een nog groter (supporters)gebied bereiken.